Tuesday, July 26, 2022

Spara, snåla, reparera



Jag undrar hur många av er har en cykel som är 17 år gammal och fungerar? Det har jag. Istället för att slänga den så valde jag att ta bort all damm och lämna in den för service. En dag senare fick den nya bromsar, vajer, fick lite olja, påfyllda och kontrollerade däck samt lagade växlar. Istället för att köpa ny cykel för 2 000 kr fick jag min tillbaka för 310 kr. Helt perfekt. Nu kan jag använda den som förr. Det är just såna små saker som gör skillnad mellan rika och fattiga. Tänk dig om du gör såna beslut varje vecka i 40 år.

Förutom det har jag bytt elavtal. Det ska man göra hela tiden när den löper ut, tydligen har min gått ut och jag glömde att teckna nytt. Jag fick betala det dubbla priset i ett par månader. Blev hela 3,5 kr per kilowatt. Inte alls kul och poängen är att det går inte att vinna alla strider mot höjda kostnader, men man kan försöka. När jag tänker efter så vinner jag i dom flesta fallen, så en sak här och där som missas är klart godkänt. Som person vill jag dock inte göra misstag, det är bara att bita i det sura äpplet och lära sig från misstaget. Prata med era föräldrar, jag är väldigt tveksam om dom har koll på deras bindningstider. Många blir såklart lurade.

Mobiltelefon har jag inte köpt på 12 år, har alltid ärvt från någon i familjen. Har inga Netflix att titta på, hittar alla serier på nätet helt gratis, köper alla mina brädspel på fynd eller loppisar för halva priset eller får dom i present och så vidare. Det finns alltid lösningar på allt. Man behöver egentligen aldrig köpa nytt om man inte vill såklart. Ett tankesätt jag har är att jag alltid vet vad varan är värd (på ett ungefär). Att köpa till en rimlig pris är väldigt viktigt så att man inte betalar allt för mycket. Som jag nämnt innan, gör man ett bra beslut en gång i veckan i 40 år så kan man spara extremt mycket pengar.

Senaste köpet jag gjorde var en träningsbänk. Jag har alltid velat ha en och känner att jag till och med behöver den nu. Jag behöver vara i bättre form eftersom mitt jobb är framför dator. Jag tittade på billigaste på nätet som kostar runt 500 kr. Hittade en på facebook som är i nyskick, nära mitt hem och för 300 kr. Klart att jag köpte den! Efter några år kan jag sälja den till och med dyrare tänker jag. En lunch kostar ju snart 150 kr! Träningsredskap är alltid populärt om de inte tar allt för mycket plats. 

Även Arne Talving som har skrivit några böcker tänker i liknande banor. När han köper en skjorta så tänker han hur många gånger kan man ha den på sig tills den går sönder. Låt säga man kan ha den på sig 100 gånger tills den går sönder. Pris är 200 kr. Det betyder att varje gång du tar på dig skjortan så kostar det dig 2 kr. Ganska billigt, det är ett bra köp. Man ska hitta sina sätt att spara pengar på och alla kan lyckas, det är ingen diskussion om, även om du är singel eller har flera barn hemma. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Alltid bra att tänka till en extra gång inför ett köp och jämföra priser. Bra poäng!

    ReplyDelete