Friday, July 8, 2022

Sålde alla aktier 2022



Om senaste förändring i aktieportföljen: Ett bolag fick lämna portföljen helt och hållet och det är såklart lite tråkigt. Det är sällan jag gör någon förändring, tycker att alla bolag är bra som jag äger, men ibland tar man ett beslut och kör på det. Det är pengar vi ska skapa, det är det som är slutmålet. När jag ser en fin möjlighet så kör jag på det. En fin möjlighet dök upp under juni månad. Många aktier föll -40%. Det händer väldigt sällan. Extremt sällan.

Jag sålde hela innehavet i Skanska (även om den är köpvärd nu). Jämförde bolaget med mitt andra innehav Castellum (inom samma bransch ungefär) och valde att fylla på mer aktier i Castellum istället. Det är många anledningar till varför. Den största är att Castellum föll som ett sten till 135 kr nivån, runt -45% för i år. Bolaget är värd mycket mer än så. Över 200 kr faktiskt. Anledning nummer två är utdelning. Jag minns när VD lovade höjd utdelning för 25 året i rad. Det betyder över 8 kr vilket är runt 6% i direktavkastning. Det är just trygghet som jag satsar mer på nu. 

När jag jämförde båda aktier så var Castellum med finare tillväxt. Skanska är stora i USA och jag vill minska lite USA försäljning i portföljen. Att äga fond är okej, men att ha många svenska aktier som är stora i USA blir lite konstigt. Mitt andra innehav Securitas är stora i USA, det räcker. Skanska var ett litet innehav sedan start, jag har aldrig ökat i den även när möjligheter fanns. Haft dom i 4 år ungefär och den var nästan aldrig sexig investering. Alldeles för stort bolag för att göra snabba förändringar. 

Securitas hänger också lite på tråden bland mina innehav, faktiskt en av dom sämsta investeringarna i min portfölj, men här valde jag att öka innehavet istället och sänka min inköpspris. Bolaget slog rekord för jan-mar i vinstmarginaler, vinsterna är bra, framtiden är osäker med all våld och Securitas behövs mer än någonsin. I stort sett alla byggnader runt om oss har Securitas skyltar. Dom är stora, inte bara här men världen över. Nu när folk börjar flyga igen, borde det gynna bolaget.

Jag har nämnt på twitter för ett år sedan att Skanska och Securitas är bland sämsta investeringarna, men både bolagen är bra. Det är bara aktiekurserna som är tröga. Hur som helst ville jag inte missa Castellum, så ökade jag antalet aktier. Det känns bra. Jag är här för att tjäna pengar, ibland ska man ta jobbiga beslut. Båda aktier är bra, men jag tror Castellum kommer prestera bättre många år framåt och man får fin utdelning varje kvartal. Blev en lite plus på hela affären, men på fyra år är det väldigt dålig utveckling. Jag fick några utdelningar under åren också, så illa var det inte. Så länge det är inte förlust är jag nöjd. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment