Sunday, July 10, 2022

Vilken fond ska man köpa? Här är svaret



Bilden är bara för skojs skull. Det finns oerhört många fonder hos Avanza och även hos andra banker. För att vara exakt så hittade jag 1 305 fonder hos Avanza. Det är både aktiefonder och räntefonder, vissa av dom är en blandning av båda. Dom investerar i olika branscher och i olika geografiska områden. Man kan välja i stort sett vad man vill. Det finns små och stora bolag, det finns även fonder som satsar på tillväxt och fonder som följer olika index.

Den stora frågan man ska ställa sig är vad vill jag investera i? Fastigheter? Teknik? Miljö? Småbolag? Japan? Asien? USA? Världen? Kanske köpa flera fonder och ha sina pengar placerade i allt man gillar? Det finns inget rätt eller fel. Dom flesta fonder har stigande trend över långa perioder. Speciellt aktiefonder.

Min portfölj innehåller en rad aktier från Sverige. Både små och stora bolag. Verksamma i Sverige och världen över. Många olika branscher. Jag vill inte ha en svensk fond med svenska aktier, inga småbolag, inga index och ingen teknik. Jag vill ha en trygg fond som klarar av allt. Många jämför sig med olika index och vill slå dom, men i verkligheten är det få som lyckas. Det hade passat mig, en index. Trygg investering som återhämtar sig alltid. Växer runt 10% per år, men det är det tryggaste man kan få. Ja, tack.

Vilken av dom? Alla länder har sina egna index. Kanske en globalindex? När jag tittade närmare på den, utvecklingen är lite långsam. Det finns många länder som knappt växer som drar ner hela indexet och ger en medioker avkastning. Mer än hälften är USA i globalindex (runt 70%). Händer det något i USA så skakar hela världen. På plats nummer två är Japan i globalindex och det har gått trögt senaste åren (runt 6%). Jag hoppar globalindex.

När jag jämförde olika index hittade jag en som fångade mitt intresse. En index som är bra komplement till mina svenska aktier. En bra blandning av välkända aktier. En index som alla går efter när dom investerar. Få lyckas slå den, varför inte välja den då? Ja, jag kör på det. En fond som jag valde att köpa är Länsförsäkringar USA indexnära. Det är en fond som investerar i S&P 500, som är 500 största bolag i USA. Det är precis vad jag behöver. Tryggt, säkert, omöjligt att förlora pengar på och växer fint med runt 13% per år. Sedan 2009 gav den 500% i värdeökning. Helt ok.

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous10 July

    Varför rata Svenska småbolag? Jag har AMF Aktiefond Småbolag, +988% sedan 1 jan 2009. Rätt så bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är väldigt bra, men just idag tycker jag att den är övervärderad. Top 10 innehav är ganska dyra generellt sett.

      Delete
  2. Roligt att vi hittat varandras sidor, då börjar läsningen. En fin blogg du har :) Med vänlig hälsning, VÄL

    ReplyDelete
  3. Hej,
    Hur kommer det sig att du valde den över Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK? Ren nyfikenhet, ingen attityd =)

    He en fin kväll,

    ReplyDelete
    Replies
    1. HB USA avstår från bolag som inte uppfyller hållbarhetskrav. Jag tycker dom hoppar över vissa bolag som t.ex. Tesla vilket jag vill gärna äga i fonden. Inte alla bolag är dåliga som inte uppfyller kraven. Avgift är också lite lägre med 0,01%. Annars ser dom nästan likadant ut :)

      Delete
  4. Anonymous11 July

    Hur tänker du kring den höga dollarkursen? Jag själv viktar tex Sverige högre just nu.

    Förövrigt, ” omöjligt att förlora pengar”… det är det ju ändå inte. Börsen ska ses med öppna ögon så risk kan hanteras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Tänker inte alls på dollarkursen, har precis börjat bygga en position i fonden så beloppen är inte så stora. När det blir mer kapital blir det mer relevant.

      När man tänker efter så visar statistiken att alla 10 års perioder visar positiv avkastning i USA index. Månadssparar man så får man positiv utv. ännu fortare. Även om USA går i krig så finns fonden kvar, ska det ske något ännu värre så har vi andra problem än att tänka på pengar i fonden.

      Delete