Thursday, July 28, 2022

Många billiga aktier för en hundralapp



När jag köpte mina första svenska aktier så kostade dom runt 100 kr och uppåt. Billerud till exempel var första aktieköpet och där köpte jag 2 st för knappt över 200 kr. Sen la jag till Skanska för 150 kr och Castellum för 200 kr. Jag tyckte det var ganska billigt, för bara några hundralappar kunde jag äga flera olika aktier i olika branscher. Egentligen en hundralapp är inte alls mycket nuförtiden. 

När jag tittade på vinnare och förlorare på Avanzas hemsida så såg jag en massa aktier som ligger under 100 kr nivån. Idag kan man investera i bra och fina bolag från 15 kr. SBB till exempel kostade 15 kr nyligen. Corem 11 kr för en aktie. Sinch 21 kr för en aktie. Electrolux 60 kr och Embracer 77 kr. Man kan hitta massa bra aktier (som borde fortsätta stiga framöver) för en billig peng. Detta är såklart inte en värdering av ett bolag, det är bara ett pris per aktie. Men ändå, vilken 18 åring som helst kan skapa konto, lägga in 100 kr och köpa massa olika aktier och få intresset och kunskap om börsen på det sätet. Enkelt och billigt. 

En lunch kostar mer idag än flera aktier i olika bolag. Helt sjukt. Intresse för börsen är låg i år, men man ska inte glömma rejäl uppsida som vi haft mellan covid och vintern 2021. Illa är det ändå inte. Börsen är bara på -19% trots pandemi i hela världen, leveransproblem, fastighetsbubbla, ränteökningar, krig, inflation och sanktioner samt våld och oro i världen. Enligt mig borde siffrorna visa -50%. Vi kanske är på väg ditt, vem vet? 

Fortsätter börsen falla ännu mer mot -30%  då kommer jag fortsätta köpa många fler aktier trots att jag har sagt att jag kommer sluta med det tills jag byggt upp min fondportfölj. Det beror också på S&P 500 fonden, faller den med så fyller jag på den också såklart. Ni vet, det är svårt att inte köpa när man ser riktigt låga P/E tal och riktigt hög utdelning på över 5%. Jag behöver nog skrapa ihop mer pengar på något sätt för att kunna investera mer. Mer än vanligt, ifall börsen bestämmer sig att bli ännu billigare. Är du en ny läsare på bloggen, då vill jag säga till dig att det är ett bra läge nu att börja spara på börsen. 

Många aktier är väldigt billiga och ännu billigare kan det bli på grund av stor oro kring inflation och räntehöjningar. Det drabbar bolag på kortare sikt (1-2 år) men på 10+ år så är det definitivt ett köpläge. Bolag som Castellum, som höjt utdelningen i 24 år i rad kommer fortsätta göra det. Tänkt dig utdelning på 6, 8, 10%, man kan tjäna massa pengar bara därifrån även om aktien står stilla. Vänder aktien uppåt så kommer du tjäna hur mycket pengar som helst. Köp fina bolag när ingen köper och behåll väldigt, väldigt länge. Senaste dagarna kunde jag inte stå emot och köpte lite mer bland annat Embracer, Castellum och Nordic Paper.

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Det är ju lite konstigt. man läser i tidningen om alla katastrofer och hemska saker men i vardagen fungerar ju allt som vanligt. Folk går ut och äter, reser, kör bil, renoverar. Fullsmockat på varenda uteservering.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Även om det händer mycket, låt säga tiotals dåliga händelser om dagen, är det ändå få med tanke på (som du säger) miljontals företag världen över och miljardär människor som lever som vanligt. Man ska stänga av nyheter ibland och ha det gött istället. Folk är i grunden positiva och vill ha det bättre.

      Delete
  2. Anonymous28 July

    Dagens lunch i centrum Karlstad nu 149 kr för 1 år sen 99 kr.
    Det går fort nu..
    Har börjat att köpa på mig mer aktier senaste månaden.
    Securitas ,USA Oljebolag köpt i 1 år nu.
    Kraft med Heinz ketchup i går efter minus 7 % I callen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omg, jag bodde där för x antal år sedan. Det är samma priser i alla större städer. Köpte lunch i växjö för 139 kr nyligen. Det går dock att hitta lunch för 80 kr fortfarande, men dom är så få... inte i storstad kanske heller. Pizza har länge kostar 80 spänn, inte konstigt med en höjning. Samma kommer för cheezeburgare, 10 spänn kan vi glömma. Securitas blir spännande (rapport idag), jag skriver en sammanfattning och mina tankar om den imorn eller om 2 dagar. Får se :)

      Delete
  3. Anonymous28 July

    10 % på Securitas idag det kanske bara är början..
    USA oljebolag har varit min räddning det senaste året.
    Bara gått på 1 nit det måste vara ok i dessa tider.
    Köper ej det jag ej förstår typ Sinch,Bico,Truecaller etc


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dom bolagen hajpas tillfälligt under en positiv trend och sedan dumpas, det såg vi i Sinch, SBB, Evo, även Embracer tyvärr. Jag säger inte att dom är dåliga, men efter flera hundra procents uppgång måste allt halveras till sin "rimliga" pris. Securitas gjorde bra ifrån sig och är värd runt 150 kr, finns enorm uppsida kvar. Även efter dagens 10% uppgång :)

      Delete