Wednesday, July 20, 2022

Skogsbolag blir vinnare 2022



Idag har två av mina innehav rapporterat sina siffror och dom är fantastiska, extremt hög försäljningstillväxt, fina kassaflöden, väldigt hög vinst och framtidsutsikterna är fortsatt starka. Både Billerud och Nordic Paper har levererat riktigt starka kvartal och då kan man förutse att även andra skogsbolag kommer göra liknande vinster som Stora Enso, Rottneros, SCA och Bergs Timber. Billerud har gjort högsta försäljning, vinst och kassaflöde någonsin! Det borde ge mycket uppsida och omvärderingar i aktien. Kursen i år -28% och enligt mig borde kursen stå runt 160 kr, vilket är 30% högre än idag.

Billerud är 5% av min portfölj och efter dagens rapport så kliar det i fingrarna att köpa fler aktier. Jag har dock redan investerat väldigt mycket pengar i år men troligtvis ska jag ändå köpa fler aktier. I dom värsta av tiderna görs det mesta av pengarna. Börsen är ju på -20% i år, varför inte köpa fler aktier? Billerud som exempel kommer garanterat höja utdelningen år 2023. Vinst under dessa 3 månader är nästan lika stor som under HELA 2021! April - Juni visar följande:

Vinst per aktie 6,83 kr (7,18 kr för helår 2021!)

Utdelningspolicy om jag inte minns fel är 50% vilket gör att Billerud kan betala ut runt 6,8 kr nästa år. Jag tror dock att det blir en höjd utdelning men inte så stor. Pengarna ska istället användas till återbetalning av lån. Räntorna stiger ju. Förväntar mig ungefär 5 kr i utdelning. Jag är väldigt förvånad över resultatet, elkostnader har varit extrema, men tydligen kan Billerud producera en del egen el och ledningen har äntligen vänt på skeppet. Man blir helt enkelt glad att se så fina resultat, speciellt i dessa tider.

Nordic Paper har också levererat starkt, försäljningen upp 45% och vinsten steg med 360%! Det kommer såklart resultera i höjd utdelning. Aktien i år på +13% och den kommer nå nya höjder efter pang rapport. Utdelning var på 2 kr men jag förväntar mig 4 kr ungefär, vilket är 100% ökning av utdelning som är redan hög på över 4%. Kvartalet visar:

Vinst per aktie 2,44 kr (0,53 kr)

Jag har en bekant som jobbar i fabriken som säger att det går bra för bolaget och det finns massa övertid. Hela tiden. Bolaget borde rulla på som vanligt tänker jag med bättre och bättre resultat som följd. VD skrev i rapporten:

"Den europeiska efterfrågan på oblekt kraftpapper stärktes ytterligare genom det förbud mot import av ryskt kraftpapper som beslutades av EU som en del av sanktionspaketen efter Rysslands invasion av Ukraina. Ryskt oblekt säckpapper motsvarade förra året omkring 10% av utbudet i Europa. Även efterfrågan på greaseproofpapper var stark i kvartalet. I denna marknadssituation har vi fortsatt med produktprishöjningar inom båda segmenten."

Under helgen ska jag lyssna på konferenscall i båda bolagen och kommer investera mer pengar i dessa två bolag när lönen kommer. Helt otroliga siffror och även om av någon anledning gynnas dom av kriget i Ukraina så tror jag inte att det kommer ändras tillbaka till handel med Ryssland. Min åsikt är att om man lämnat Ryssland helt och inte köper något där, jag är tveksam att någon kommer vilja gå tillbaka ditt och köpa igen. Det blir inte som innan längre, nu är det andra tider och det är bäst att vänja sig. Bolaget är inte dumma heller, dom skriver långa kontrakt med varandra. Jag tror att skogsbolag kommer vara vinnare under 2022.

Två Månadslöner

10 comments:

  1. Anonymous20 July

    Kollade på Nordic paper när de var nere på 33 kr men köpte aldrig tyvärr.

    Däremot köpte jag in mig i Securitas idag på 91,10 kr Ser att du också äger. Tror på en uppsida på ca 60-70% ex utdelning på ett par års sikt. Förvärvet av Stanley Security kommer bli bra på sikt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nordic Paper är fortfarande fynd tycker jag. Prova att räkna på P/E talet, jag får den till 5-6! Securitas är definitivt intressant, det måste vara botten där, men man vet aldrig. Jag tycker man ska ha en stek där men inte allt för mycket. Man vill inte ha mycket pengar låst där ifall det går ner som sbb med -70%

      Delete
    2. Anonymous24 July

      Hej du är något på spåren.
      Det har pågått många renoveringar i Säffle Nordic Paper senaste tiden.
      Sen blir stoppet ändast Vecka 35.
      Förra året var det 4 veckor. Tror året före 6 veckor.
      Nordic Paper har 70 % av marknaden för bakplåtspapper.
      Denna produkt körs i Säffle.
      Kanske kan bli samma resa som Volvo Cars.. Chineserna är seriösa.

      Delete
    3. Anonymous24 July

      Börsvärde är 2,8 miljarder.
      Alla deras Bruk är äldre.
      Pannan i Säffle är Tysk ifrån 1936.
      Oljecistärnen 6000 kubik är ifrån 52.
      Håller de bara efter kan det köras på...

      Billerud i Grums med sin nya pappersmaskin för 8 milljarder är snart uppe i full fart.
      Kan bli en fantastisk investering .. har ej hört om några större problem senaste tiden.

      Delete
    4. Anonymous24 July

      Köpte Securitas i fred för Swedish Match pengarna.
      Handelsbanken fick en del den med.
      Har letat länge efter bolag att köpa för S M pengarna.
      Synd har ägd SM i 20 år.
      Att Sverige ska släppa detta känns ej bra.
      Sjuka fondförvaltare vi har.

      Delete
    5. Verkligen synd att fina bolag blir uppköpta och försvinner för oss andra investerare. Det kommer hända fler gånger framöver, det är bara att leta efter något annat intressant. Tack för riktigt bra kommentarer, uppskattar!

      Delete
  2. Anonymous20 July

    Du glömmer den väsentliga delen att vi skogsägare som står för råvaran känner att vi blir pissade på av bolagen. Sverige har Europas lägsta pris per kubik när bolagen köper och vi är ganska många (underdrift) som ledsnat och vägrar avverka under 1000sek kubiken.
    Kom ihåg att privata skogsägare äger ca 50%av svensk skog (tacka för det, för mångfald, ekosystemtjänster, mångbruk etc) och bolagen avverkar max på sina marker just nu.
    Jag har 5 års utbildning inom yrket och 5 års arbetslivserfarenhet. Dessa aktier gagnar i barnportföljen med 17 års tidshorisont.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi har tur att aktiekurser är så låga och har varit låga länge, det är bara att fylla på hela tiden. Någon gång blir det populärt igen. Folk underskattar vilken marknad det är.

      Delete
  3. Hej Två Månadslöner Skogsbolag sjunker överlag idag. Så du kan köpa Billerud lite billigare vid vidkommande lön :-)

    Mvh Slimis

    ReplyDelete