Saturday, August 6, 2022

5 bästa sätt att tjäna pengar som tonåring och ungdom



Hur gammal är man när man är tonåring? Enligt 1177 är man mellan 13-18 år. Här är en länk som förklarar vad tonåring är, hur dom tänker, utvecklas och vad dom gör. Enligt mig borde man lägga till 19 åringar med, eftersom ordet slutar med nitton. Ungdom är däremot mellan 15 och 24 år enligt internationell rätt och statistik. Det absolut bästa för 18 åringar och uppåt är att börja jobba, det ger pengar snabbt och relativt mycket. Idag går jag igenom fem enkla råd för alla som är yngre än 18 år men även äldre kan hitta intressanta idéer:

#1 Skriv en blogg. Alla kan göra det, enda du behöver är att skapa bloggnamn och gratis hemsida som Wordpress, Nouw eller Blogger (väldigt lätt eftersom det finns mallar att gå efter). Man behöver skriva intressanta saker, lägga upp bilder och fånga andras intresse. Läsarna gillar det mesta, bilar, ekonomi, kläder, smink, skor, resor, spel, djur, natur, det finns säkert något du är extra bra på. Koppla på sedan Google Adsense och se pengarna rulla in. Kräver dock att du inte ger upp och fortsätter posta inlägg ofta. Youtube är ganska lik men där krävs det volymer för att algoritmer ska vara på din sida (eller ha tur med vissa videos).

#2 Jobba. Jag som lönekonsult ser att arbetsplatser tar emot ungdomar från 15 år, vissa till och med tidigare än så. Du kan jobba extra och dela ut tidningar och reklam under helger, det går bra att utföra enklare uppgifter på byggarbetsplatser, det går bra att jobba i en kiosk eller butik, brukar alltid finnas behov i restauranger och caféer, ibland på hotell och gym. Prova dig fram, gå till platser du hade önskat vara på och fråga. Alla erfarenheter du bygger upp är superviktiga för ditt framtida CV. Löner varierar mellan branscher, men stiger varje år ju äldre du blir.

#3 Hjälp andra. Alla hushåll behöver hjälp med ett eller annat. Du kan få betalt för att klippa gräs, klippa hår, göra fina naglar, skotta snö, plantera blommor, kratta löv, städa, rasta hundarna, mata katten, tvätta bilen, vara barnvakt, hjälpa med att måla, vattna blommorna när kunden är bortrest, kanske lägga ihop flera saker och få mer betalt från samma kund? Genom att sprida ordet via sociala medier får du fler ögon som ser annonsen. Gå runt och fråga. Dom flesta vuxna vill hjälpa till och hittar gärna något enklare arbetsuppgift. Gör du ett bra jobb så dyker det snabbt upp fler!

#4 Tillverka saker. När jag hade träslöjd i skolan så tillverkade jag hyllor eftersom jag behövde dom för mina dvd skivor. Ett par år senare sålde jag dom. Blev bara vinst, kostade mig ingenting. Är du bra på annat som smycken, måla tavlor eller skapa inbjudningskort till bröllop så kör på det. Kanske är du bra på att baka? Det finns stort efterfråga på fina bakelser och tårtor. Vi firar ju något varje månad. En gamer kan samla guld och poäng i spelet för att sedan sälja den vidare eller varför inte pyssla med trä och göra fågelbo eller liknande? Det finns inga gränser.

#5 Familj. Som jag nämnt innan finns det alltid något man kan göra. Fråga dina föräldrar om dom kan betala dig om du utför en arbetsuppgift? Om du diskar varje dag? Hjälper pappa att snickra? Kör iväg skräp till tippen? Rengöra kök och badrum varje vecka? Fråga din farmor och mormor om dom behöver hjälp. Kolla runt med syskon, ibland bor dom på en gård och behöver ständig hjälp. Oftast det enda man behöver göra är att fråga. Ge inte upp, så hittar du sätt att tjäna pengar på.

Personligen gör jag alla 5 saker samtidigt för att få upp inkomster. Jag skriver en blogg under helger som ger lite pengar varje månad. Arbetar som lönekonsult måndag till fredag. Klipper hundar åt bekanta och tar betalt för det. Tillverkar fina örhängen (länk till tidigare inlägg) och lite andra saker. Sist men inte minst så undviker jag köpa tjänster och gör det mesta själv hemma som snickerier, målning och städning. Du kan också tjäna extra pengar, tro på dig själv. Dom flesta av oss har börjat från noll. Det blir bättre framöver. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Haha Adsense blir man inte fet på.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man kan variera den med olika samarbeten. Kronan till miljonen blogg tjänar 7-10 tusen varje månad. Inte illa.

      Delete