Sunday, August 21, 2022

Fortnox får in 165 nya kunder per dag



En kort sammanfattning av Fortnox rapporten och konferenscall. Fortnox fortsätter växa. Antalet nya kunder blev 15 000 under kvartalet och är nu på 456 000 kunder totalt. Vinsten steg under första halvåret till 0,23 kr per aktie från förra årets 0,17 kr. Det är en ökning på +35%. Försäljningen steg med 36,9% och förvärvet under kvartalet motsvarade 10,6 procentenheter av ökningen. Under kvartalet har Fortnox ingått samarbete med Mynt, Zaver och Bokadirekt AB. Sista aktierna köptes i AgoyIT och bolaget nu ägs helt av Fortnox.

Den genomsnittliga intäkt per kund och månad uppgick till 212 kr mot förra årets 178 kr. Målet kvarstår att nå 300 kr per kund och 700 000 kunder totalt under året 2025. Fortnox har höjt priserna från 99 kr till 109 kr per modul i år och antalet kunder har stabilt ökat varje kvartal med runt 15 000 styck. Fortsätter resan på ungefär samma sätt så kommer Fortnox ha runt 666 000 kunder vid slutet av 2025, så dom behöver lite fler kunder än dom fått senaste kvartalen. Snittintäkt per kund ökar med nästan +10 kr varje kvartal.

Med lite räkning på miniräknaren fick jag 352 kr i snittintäkt i slutet av 2025. Givet att kunder använder mer och mer som innan. Enda Fortnox behöver göra är att se till att kunder sakta använder fler och fler tjänster så får Fortnox dom kronorna som behövs för att nå målet. Vinstmarginal just nu är 24,2%. Soliditet är runt 50%. 

I maj förra året var det runt 27 300 som ägde Fortnox aktier på Avanza, just nu är det 37 600 styck. Vad är P/E idag och vad blir den nästa år? Jag tror på högre vinster varje kvartal och i år borde vinsten landa på 0,6 kr per aktie (P/E blir då 91,6 i år) och nästa år förväntar jag mig 1,2 i vinst (P/E blir då 45,8 på dagens kurs). Värdering just nu är fortsatt hög och man ska hålla i aktier länge för att det ska löna sig. Bolaget får inte ha negativa överraskningar, annars faller kursen väldigt snabbt ner.

Produktportföljen i Fortnox har ökat rejält. Det blir fler och fler tjänster (moduler) som kunder kan köpa till. Allt blir bara smidigare för varje kvartal som går. Vissa av moduler är i början av sin resa och genererar ingen vinst än, så det finns utrymme att växa. Enligt VD så är priset per modul väldigt låg och om de skulle höja priset igen någon gång, ingen skulle bry sig. 

Aktien föll -5,32% under rapportdagen och det förstår jag, jag trodde till och med på större fall och jag hoppades på ännu högre vinst, närmare 0,16 men det blev som det blev, det kommer leverera lite längre fram istället. Jag var lite för optimistisk i mina beräkningar. När jag tittade bakåt i tiden så var mina förväntningar mer rimliga, men då borde aktiekursen stå på 40-45 kr. Det blir skakig resa framöver...

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous22 August

    Känns som att du räknar med en väldigt kraftig utväxling i vinst per aktie här sista halvåret; +50% för helåret när Q1 och Q2 visade +36% lite drygt. Betyder att det behövs +60% Q3 & Q4 för att nå ditt mål på 0,6 kr per aktie. Och nästa år ska vinsten gå +100%?

    Jag kanske missar något men detta känns väldigt optimistiskt. Kan du utveckla din kalkyl?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner22 August

      Hej, ja du missar lite saker. Återkommer ikväll eller imorgon.

      Delete
    2. Hej, 3e kvartalet brukar gå som starkast med ungefär 0,04 kr i högre vinst än kvartalet innan. Prishöjningen har inte slagit igenom än enligt VD, det gällde bara nya kunder, gamla hade bindningstid m.m. När dom börjar löpa ut kommer prishöjningen ske. Sen finns det massa nya produkter som lanserades, kunder använder bara 2 moduler av tiotal så den kommer också öka. Sen alla förvärv kommer nu bidra till högre vinst (lite oklart med hur mycket) 0,60 kr i vinst kommer dom definitivt upp i år.
      Q1 0,11 kr
      Q2 0,12 kr
      Q3 0,16 kr
      Q4 0,20 kr

      2023 förväntar jag mig kraftiga vinster (jag är lite väl positiv) 25% i vinstökning varje kvartal ungefär. Glöm inte att det tillkommer 15 000 nya kunder varje kvartal med dom nya högre priser och kanske fler än 2 moduler. Nya kvartal med 15-20% ökningar skulle ge 2023:
      Q1 0,23
      Q2 0,27
      Q3 0,33
      Q4 0,37

      Svårt att uppskatta framtiden men dessa siffror är inte omöjliga. Branschen står stadigt och växer snabbt. Jag jobbar inom en del av branschen.

      Delete
    3. Anonymous24 August

      Tack för utläggningen.

      Gällande 2022 tror jag personligen att du ligger rätt på Q3 men för högt på Q4. Och för optimistiskt överlag på 2023.

      Men vi får se helt enkelt :)

      Delete
    4. Vi får se, det är väldigt svårt att räkna på snabbväxande bolag. Förvärv, nya produkter, osv. Det finns mycket i Fortnox som kan göra riktigt fina kassaflöden. Kan gå lite åt pipan också vissa kvartal. I absolut värsta fall blir 2023 framflyttad till 2024, men dessa vinster kommer oavsett. :)

      Delete