Sunday, June 4, 2023

17 månader av recession



Börsen började falla den 3 januari 2022 och fortsatte i flera månader efteråt. Den 29e september var det botten på -32% och enligt många var den en recession. Recession betyder avmattning, nedgång eller nedkylning av ekonomin i ett land. Det är en därmed en period av sämre ekonomisk utveckling. 

Orsakerna är såklart snabbt stigande räntor, hög inflation vilket gjorde att priserna steg på nästan allt och kraftigt, krig som påverkade och fortfarande påverkar, bränslepriser, fallande börs, fallande bostadspriser och så vidare. Listan är lång. 

Sedan kom återhämtning och börsen (alla svenska aktier) började stiga och visar idag bara en nedgång på -13% sedan nedgångens start den 3 januari 2022. Börsen stod på all time high då. Det är vanligt för börsen att slå nya rekord hela tiden, så en ny rekord kommer i framtiden igen, även om det känns inte så idag.

Det är fortfarande mörkt ute för många bolag, dom flesta kommer göra vinst under 2023 men det blir mycket mindre för många än vanligt. Man ser på rapporterna att i stort sett alla hade högre kostnader på allt och hann inte öka priserna mot kund än. Det kommer dock rättas till framöver och året kommer att avslutas någorlunda bra ändå.

Jag tycker att vi är fortfarande inne i en recession och vi har klarat av nu ungefär 17 månader av den. Recession brukar pågå mellan 1,5 - 2,5 år och snart närmar vi oss slutet och då blir en en fortsatt uppgång på börsen.

När jag tittar på mina egna 16 aktier så ser jag hälften som är ganska dyra och hälften som är riktigt billiga. Varför är dom dyra, jag vet inte, jag förstår inte vem som köper dyrt just nu, kanske någon ser högre vinster framöver? 2024? Andra hälften säljs nästan gratis till låga PE tal på 5-8 och det har typ aldrig hänt i historien. Är det fortsatt oro kring skulder? Räntor? 

Jag vill ha lika mycket pengar fördelat i olika branscher, jag vill inte ha 200 000 kr i skogsbolag för att dom är billiga och 15 000 kronor i bankerna som ett exempel. Om det händer något i skogsbolag så kommer portföljen krascha totalt. Därför köper jag inte ännu mer i billiga skogsbolag just nu. Jag är nöjd med hur portföljen ser ut just nu.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Recessionen har väl inte börjat än i den reala ekonomin. Kommer väl komma nu till hösten/vintern. Orderböckerna verkar krympa framöver. Aktiemarknaden har ju dock gått ner sedan jan 22 som du säger.
    Du gör nog rätt i att inte köpa mer skogsaktier. Har tittat på Nordic Paper tex och det kan ju se billigt ut men jag tror de kan fortsätta gå ner, kanske till 20-25 kr framöver, då däremot kan det vara köpläge.
    Billerud sa jag att du skulle sälja på 170kr men nej då :) Du får sälja nästa gång de toppar, kan få vänta 10 år dock.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Många bolag har redan varslat en del folk och troligtvis blir det fler framöver. En del bolag rullar på som vanligt. Ang. skogsaktier så beror det mycket på årets vinster. Tjänar dom -50% mot föregående år, ja, det kan sjunka ännu mer. Men tänk om dom tjänar lite mindre? Då är det riktigt bra fyndläge.Billerud har alltid varit billig i mitt tycke. Förstår inte varför aktien inte går upp, dom tjänar rejält med pengar och de borde tjäna pengar som Swedbank, mellan 18-22 kr. Billerud kommer vara en riktigt bra utdelare framöver.

      Många säger till mig, sälj Billerud, Nibe, Fortnox, Embracer, Castellum osv. Hade jag gjort det hade jag inte haft några aktier kvar :)

      Delete
    2. Anonymous04 June

      Det är därför (avseende din sista mening) jag inte går ut med vilka bolag jag har i min portfölj. Skulle få så många motsägelsefulla råd i stil med ”sälj det och köp det här istället” till ”fin portfölj, fortsätt så” att man varken skulle veta ut eller in. Hellre då gå på sin egen uppfattning och utestänga andras (främlingars) åsikter om den, som jag inte ens bett om. 😅/K

      Delete
    3. Haha det gör du helt rätt i! Enligt dom främlingar ska man äga Evolution, SBB, Mips, New Wave och Sinch, egentligen allt jag inte vill äga.

      Delete