Wednesday, June 14, 2023

Bästa utdelningsaktie i portföljen



Vi investerar våra pengar på börsen för att få tillväxt som är bättre än sparkonto på 2-3%. Det innebär en risk och kommer alltid att göra det. Är det värt det? Ja det tycker många att det är det. Sprider man sina risker så kan man få en fin tillväxt i sina investeringar. Fonder och aktier är vanligast att äga och jag själv äger 15 olika bolag i min aktieportfölj. 

Med tillväxt räknar vi stigande aktiekurs och även utdelning om bolaget väljer att dela ut en del av vinsten. Den bästa aktie i min portfölj som har delat ut mest pengar via utdelningar och bonusutdelningar är Volvo lastbilar. Jag har köpt många aktier genom åren och snittpriset som jag betalade blev 147,47 kr per aktie. Utdelningar ser dock imponerande ut, jag fick följande kronor per aktie:

2018 - 4,25 kr
2019 - 10 kr
2020 - Ingen utdelning pga Covid.
2021 - 15 kr + 9,5 kr (Försäljning av UD trucks samt lite extra från 2020)
2022 - 13 kr
2023 - 14 kr

Totalt fick jag 65,75 kr per aktie i utdelningar genom åren. Får vi en vanlig utdelning på 7-8 kr under 2024 så betyder det att genom att investera i Volvo kommer jag få 73,5 kr per aktie under 7 års tid. Det är 50% av pengarna tillbaka bara genom utdelningar. Det spelar ingen som helst roll om aktiekursen stått stilla i 7 år eller gått upp mindre än börsen som helhet. Bara utdelningar ger 50% vilket är tillräckligt mycket för att vara glad.

Dock så fungerar inte ekonomin. Volvo som företag fortsätter växa och även aktiekursen har gått upp med 48% sedan jag började köpa aktier. 

En aktie kostade mig 147,47 kr i snitt över en lång period och efter många köptillfällen. Efter 7 år blir det utbetalda 73,5 kr i utdelningar. Det betyder att Volvo måste gå upp till 221 kr för att jag ska få 100% avkastning på 7 år. Det är precis vad jag har sagt många gånger, investerar man i fina bolag så kan man förvänta sig att pengarna växer med 100% varje 7-8e året. 

Volvo aktiekurs står på precis 218 kr idag vilket betyder att jag är 3 kr och en utdelning ifrån en dubblering av min investering. Volvo delar ut pengarna i maj och då borde jag ha över 100% tillväxt i aktien. Det är under en period 2018-2024. Det är exakt 7 år. Dom flesta vanliga aktier ger dig 100% på 7-8 år.

Vissa bolag växer ännu fortare och gör det snabbare och andra bolag växer mer långsamt. Äger du en blandning av olika bolag (som jag) så borde man få som sagt dubblering av pengarna var 7-8e året. Jag har varit på börsen i snart 6 år nu och min portfölj visar idag över +90% som helhet. Det är riktigt bra och jag faktiskt förväntar mig att det blir lite lugnare tillväxt kommande året eller åren och sedan fortsätta växa starkt igen. Börsen behöver paus emellanåt. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment