Thursday, June 29, 2023

Läsarfråga: Varför köper du inte SBB?



Många på sociala medier har frågat mig om varför jag inte köper SBB som har bottnat nu på 3-4 kr. Tänkte svara lite kort om varför jag undviker aktien och du borde också.

Negativ sentiment har spridit sig över hela börsen kring SBB och alla skriver negativt om bolaget. Twitter, Facebook, Instagram, Nyhetskanaler, Youtube och så vidare. Det finns inget positivt där just nu.

Många gav upp och började sälja delar eller hela innehavet i SBB. Ni har säkert hört om 100 miljonersmannen. En annan känd profil på Twitter @Invest20003 har också sålt en del aktier trots att han var stensäker på SBB men aktiefall och dåliga nyheter fortsatte varje dag och tids nog så blir man trött och ifrågasätter sig själv. Dom sålde i min uppfattning på absoluta botten i SBB.

Ingen vet när botten är satt, inte jag heller. Dock borde SBB klara sig framöver och jag tror inte på en aktiekurs på 1 kr när 2021 stod kursen på 66 kr. Så snabbt borde inte en "ganska" stabil fastighetsbolag falla. Jag tror på 3-4 kr som botten i aktien. En ren gissning. 

SBB är inte stabil investering när en aktiekurs hoppar med 10% upp och ned varje dag. Nästan varje dag har SBB bäst utveckling på Large Cap eller sämst. Volatiliteten är extrem och äger du aktier idag, så avvakta bara tills det blir lugnare. Även om du missar någon procent upp, så är det värt det.

Varför köper jag inte aktier då? Jag äger redan mycket i fastighetsbolaget Castellum och det räcker för mig. Jag vill inte heller investera i en aktie som alla pratar om. Det har Lynch skrivit i sin bok också. VD har lovat 100 år av höjda utdelningar som varade bara 1 år. Tror inte på honom eller ledningen. Tror inte heller mycket på samhällsfastigheter där kommuner är kunder. Svårt att höja priserna där.

Istället köper jag andra aktier som är mer intressanta och dom kommer jag gå snabbt igenom i början av juli. Även om SBB har bottnat och kommer stiga 100% kommande veckor eller månader är det inget jag bryr mig om, jag väljer heller ganska trygga +20% avkastning kommande året än kanske -50% eller kanske +100%. Det är ren spekulation. Så sent som igår kom nyheten:

"Fastighetsbolaget SBB betalade inte sina elräkningar för tre sameskolor i norra Sverige, vilket gjorde att Vattenfall stängde av elen till skolorna, rapporterar Dagens Nyheter."

Två Månadslöner

14 comments:

  1. Anonymous29 June

    Varför skulle det vara svårt att höja priserna till kommunerna? Tror precis tvärtom att det är enklare att höja.
    Sen äger ju Castellum väldigt mycket samhällsfastigheter också, ca 25 miljarder. Kontor känns mer och mer som en döende form med allt hemarbete och AI som plockar bort många tjänstejobb. Har börjat i USA och det kommer förmodligen snart här också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kommunerna går själva på knäna, man hör på nyheter att dom till och med tar bort mjölk i skolorna för att spara pengar. Allt som har med staten att göra är inte bra. Det går inte att höja priserna hur som helst.

      % som Castellum äger är liten av totalen som dom äger. Kontor är inte döende och kommer aldrig bli. Även om det hade hänt så kan man lätt förvandla det till något annat. Det finns även brist av lokaler/kontor och fastigheter i Sverige. Blir ännu större framöver eftersom det byggs inget just nu.

      Vi får se helt enkelt :)

      Delete
    2. Anonymous29 June

      Ja kontorsmarknaden lär ju minska framöver helt klart. Nu kommer ju tex Microsoft ut med ett integrerad program i Teams där man ska kunna ha möte virtuellt. Så framtiden går allt mer mot hemmaarbete. Dagens ungdomar kräver ju nästan att få jobba hemifrån för att ta ett arbete överhuvudtaget idag.
      Sen tar det flera år att bygga om kontor till något annat med alla tillstånd osv så lätt är det absolut inte! Det va inget bra argument det heller.

      Delete
    3. Kontor är en samlingsplats och så länge vi har kollegor och arbetsgivare kommer vi samlas på plats. Det är inte många jobb idag som tillåter 100% distansarbete. Det kanske kommer ändras, men kommer ta många år. Det är inte du och jag som ska diskutera om hur det blir, man kan läsa olika analyser och rapporter på bolagets egna sidor om kontorsdöden. Castellum säger att det är lika attraktivt idag som innan.

      Delete
  2. SBBs probklem är inte deras kassaflöde, de har ett bra driftsnetto, det som tog knäcken på dem är skulderna och det är där problemet ligger och som gör att jag undviker företaget. Tills dess de har rett ut sina ekonomiska problem och undvikit en konkurs bör man hålla sig bort a från aktien. Visst, gillar man att dobbla och spela är ju SBB ett alternativ som vilket annat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klarar dom inte av att hantera företagets skulder så misstänker jag att dom är lika dåliga på sitt eget privatekonomi. Svårt är ju inte och att förvänta sig låga räntor länge är också märkligt. Castellum gjorde emission först och alla skrattade åt dom, men sedan följde en mängd andra bolag efter. Vissa personer borde inte driva bolag helt enkelt.

      Delete
  3. Anonymous29 June

    SBB och dess följare känns mer som en sekt ..
    205 000 ägare på Avanza...
    Varit enormt många varningar senaste åren.
    Jag följer även Peter Lynch och har kört mycket US senaste åren.
    Tack för en bra blogg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tack själv! Det är inte första gången en aktie får många aktieägare snabbt. Kommer säkert snart hända igen. Hexatronic är nog på väg dit. Lynch är bäst! Och US också tydligen om man jämför med globalfond.

      Delete
    2. Anonymous29 June

      Är investors följare också en sekt då? Eller Volvo AB?

      Delete
    3. han skrev känns som och jag håller med. Investor är bland mest ägda men ska ses som en fond. Volvo är intressant, eftersom bolaget är cyklisk så tror jag på -50% krasch någon gång, här ska man vara riktigt försiktig. Tittar man bakåt i tiden så har det hänt många gånger.

      Delete
  4. Anonymous29 June

    Sven Hagströmer " SBB borde ej släppts in på börsen ".
    Jag var med på Refats tid mycket känns igen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker att ett bolag på Large Cap ska bete sig som en och inte som öresaktier som stiger och faller 10% om dagen. Riskspridning är viktigt och att ha mycket pengar i samma aktie är väldigt riskabelt, oavsett om det är SBB, Embracer, 3M, Google m.m. Det kan hända saker när som.

      Delete
  5. Jag jobbade på fastighetsfinansieringsdelen av en utländsk bank mellan 2019 - 2022 och mina kollegor där tyckte SBB var skit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enligt aktiekursen så tycker många det nu också

      Delete