Friday, June 2, 2023

Aktier som skakar, dags att övergå till fonder



Maj månad är slut är här är en bild på alla mina innehav som jag har i aktieportföljen. Desto större logga, desto större plats tar innehavet i portföljen. Här hittar du många kända stora bolag som NIBE, Volvo, Securitas, Swedbank, Tesla m.m. Haft i stort sett samma innehav i många år nu och det rullar på ganska bra kan jag säga. Bolagen levererar fina vinster och framtidsutsikter ser ljusa ut, även om vissa aktiekurser fortsätter att falla.

I Maj har Investor tagit ännu mer plats i portföljen, aktien bara fortsätter att stiga och enligt IB index hemsida så är substansrabatten på 10% vilket historiskt sett är lite låg. Jag vill gärna se 16% rabatt eller mer för att jag ska köpa aktien.

Under senaste månaden har det hänt mycket, bland annat Embracer kollaps där aktien föll nästan -50% och sedan fortsatte falla något några dagar därefter. Castellum delade ut teckningsrätter och aktien också korrigerades (föll) men vi fick istället teckningsrätter där vi kunde anmäla oss till fler aktier eller sälja rätter och få pengarna istället. SBB fortsätter falla från top på 69 kr till 3 kr och aktien fortsätter ner nästan varje dag med -10% per dag. Jag skapade Instagram konto och byggde växthus. Hann även att åka utomlands.

Många av mina aktier delade ut utdelning vilket gör att aktiekursen faller med samma summa om allt annat är lika. Så portföljen föll en del och i år visar bara några procent plus. Dock fick jag många tusenlappar via utdelningar som jag köpte fler andelar i min fond Indien ETF. Varför fonden? Det känns säkrare. 

För varje månad som går är jag mer och mer osäker kring aktier. Visst är det kul när aktier stiger på sikt och man tjänar pengar och får utdelning, men det är få som pratar om andra sidan. Aktier kan falla länge och mycket. Flera mina innehav ligger på rejäl minus och jag har haft dom i 5 år eller mer. Jag köpte precis som alla rekommenderar, varje månad över en lång period. Det hjälpte inte. Det blir fler fondköp från min sida framöver eftersom jag är nöjd med hur aktiefördelning ser ut just nu.

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Låter klokt! Få slår index över tid. En bra medelväg är Spiltan Indexbolag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu har jag suttit med excel för länge... INVESTMENTBOLAG menade jag.

      Delete
    2. Det känns direkt när några innehav faller kraftigt. Dom är billiga tycker jag, men av någon anledning stiger dom inte upp i pris. Märkligt. Kommer säkert en rejäl återhämtning framöver. Spiltan gillar inte jag, kinnevik, eqt osv. Dom flesta aktierna dom äger finns i Investor.

      Delete
  2. Anonymous02 June

    Indexfonder+ditt största innehav Investor låter som en bra och stabil grund att bygga på.
    Investor har jag också som största innehav och det känns tryggt.
    Funkar ju lite som en fond med utdelning.
    Jag har dock börjat köpa SEB:s indexfonder som lämnar utdelning.Tänker att dessa ska stå för ca 10% av portföljen.
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt att höra! Ska fortsätta spara mer i fonder, kan även dela med mig om hur det går varje månad.

      Delete