Wednesday, June 7, 2023

Albert Heijn - Ahold Delhaize aktieanalys



Okej, sista inlägget om Nederländerna och Ahold Delhaize, jag kommer inte skriva om dem på ett tag. Jag har gjort en rejäl research om bolaget, siffror, har läst deras kvartalsrapporter, årssammanfattningar, historik, lyssnat på VD, besökte fysiskt deras mataffärer (4 stycken i olika städer) i Nederländerna och jag tycker att jag har gjort allt jag kunde för att få så bra bild som möjligt. 

Min åsikt kvarstår, jag tycker Ahold Delhaize är bättre på i stort sett alla fronter jämfört med Axfood. Fina, stora lokaler, mycket att välja på, bra priser, har provat själv att köpa några kassar mat och mycket av produkterna var deras egna (som Eldorado på Willys) men kvalité är mycket bättre och kan jämföras som vilken annan märke som helst. 

Butikerna är utspridda över landet på praktiska platser så att så många som möjligt kan se och besöka dom. Det var kul att se folk inne i stan med blåa påsar från Albert Heijn. Påminner lite om Postnord blå logga. Väldigt tydlig och skarp färg.

Ahold står för 5% av hela min aktieportfölj vilket är en summa jag är nöjd över. Faller aktiekursen tillsammans med hela börsen så köper jag gärna fler aktier och minskar i Axfood eller Kopparbergs. 

Nästa gång när jag är utomlands ska jag leta efter Albert Heijn, eftersom dom finns ute i många olika länder. Jag gillar att se olika bolag jag äger ute i verkligheten, bland annat Securitas och Volvo lastbilar på vägarna. Det jag gillar mest med Ahold Delhaize är att utdelningen är 2 gånger per år som är samma som Axfood men dom delar ut mindre andel av sin vinst, i Axfoods fall är jag orolig att dom kommer dela ut hela vinsten för 2023, vilket är dåligt. Misstänker en utdelningssänkning år 2024. Ahold har mycket lägre PE tal med vilket är mer köpvärd idag. Gillar även riskspridningen över olika länder i Ahold vilket Axfood inte har.

Två Månadslöner 

3 comments:

  1. För dålig utdelning, för dålig tillväxt men säkert ett tryggt bolag. Förstår inte riktigt vad som lockar i aktien?
    Är själv inne på att köpa Europris i Norge. Har du kollat på den?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utdelningen var sist på 1,05 euro för helåret. Avanza visar lite fel där. Om kursen är 30 euro så är det 3,5% vilket är helt okej!
      Försäljningen var följande:
      2022 - 86984 meur
      2021 - 75601 meur
      2020 - 74736 meur
      2019 - 66260 meur
      2018 - 62791 meur
      osv
      2015 - 38203 meur

      Jag tycker dom gör mycket bra och mycket aktieåterköp i början av året. Det kommer gynna oss aktieägare och höja vinst per aktie nästa år. Jag gillar bolaget mer och mer ju mer jag undersöker.

      Europris gynnades mycket av försäljning av produkter till låg pris. Om det är temporärt eller kommer hålla i sig är frågan. Gillar också Europris, bra värdering, stabil bolag, mer relevant till oss som bor i närheten än Ahold. Varför inte äga båda? :) Jag minns inte vad men det var något jag var lite skeptisk till och därför blev det inte köp i Europris.

      Delete
    2. Ja men då ser det ju genast bättre ut :) Kanske blir ett köp ändå!

      Delete