Sunday, June 18, 2023

Semester i Köpenhamn - Danmark



Hela torsdagen spenderade jag i Köpenhamn, en stad som är väldigt fin på många olika sätt. Som jag nämnt i mina tidigare blogginlägg så har vi börjat resa mer eftersom vi var dåliga på det senaste åren (har prioriterat annat helt enkelt). Anledningen till varför vi vill resa mer är att testa och se om vilket land vi hade kunnat pensionera oss i.

Köpenhamn enligt mig är väldigt dyr stad, när jag spenderade 500 DKK på en vanlig restaurang, för en vanlig lunch, ville jag se beloppet i SEK. Hela 778 SEK blev det! Två Luncher och två drinkar! I andra länder spenderade jag 250 SEK per besök, då kan jag äta tillsammans med min fru tre gånger på en dag för samma belopp.

Inte konstigt att nästan ingen åt lunch när det var lunchtid. Jag tittade omkring mig och hittade endast några få som åt lunch, dom flesta andra åt mackor (troligtvis egna). Beror det på höga priser eller är det vanligt med mackor som lunch? Jag såg även den röda korven Røde Pølse men den såg inte aptitlig ut.

I alla andra länder är det mycket dyrare för middag, även om man köper samma sak som serveras under lunchtid. Det skulle inte förvåna mig att det kostar 1 000 SEK på en middag i Köpenhamn samt ett par drinkar. Är det värt det? Det tycker inte jag.

Vi åkte under en dag med tåget. Efter några timmars resa så var vi där vid klockan 10:00 och åkte hem vid 17:00. Slapp betala hotell så vi sparade jättemycket där. Har själv aldrig varit i Danmark så det var en upplevelse. Har bott i södra Sverige i 6 år nu ungefär, men aldrig åkt dit, märkligt, även jag är förvånad. 


Under dagen vi var i Köpenhamn har vi gjort 23 000 steg vilket är enligt mobilen ungefär 16-17 km, vilket är personlig rekord! Vi besökte Våffelhuset, Nyhamn, Börsen, Krigsmuseum, Centrum, kanaler och mycket mer. Som helhet är det trevligt och fint, men jag fick inte känslan att wow, här är det jättefint och vill stanna längre. 

Totalt spenderade vi två 2 100 kr på resan och för att åka utomlands till det priset är extremt billigt och väldigt få som har lyx till att göra det. Som helhet är jag nöjd med resan och byggnader/parker vi besökt. Trevlig folk som förstår svenska (och jag tydligen förstår danska). 

Hunden var också med oss eftersom det var molnigt och hon behöver tränas i stadsmiljöer lite mer. Vår lilla pudel fick väldigt mycket uppmärksamhet och folk generellt sett älskade henne, hon fick lite extra kärlek redan på tåget och många leender och komplimanger under dagen. Bland annat flott, diva och aww titta på hunden! Hon är faktiskt jätteduktig och fin. Hoppas ni uppskattar utomlands inlägg här på bloggen, man kan resa billigt!

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous18 June

    Christer Gardell.. danska kronan är aldeles för övervärderat.
    Varför ska den valutan vara så stark ..
    37 tim arbetsdag.
    Ta Kastrup flygplats.. ändast svenskar som arbetar och är trevliga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag förstår inte heller, svenska krona är extremt svag och allt blir väldigt dyrt utomlands.

      Delete
  2. Anonymous18 June

    Den DANSKA Kronan är kopplad till EURON. Det är inte SK ingen vill investera i lilla Sverige och betala dyra växlingsavgifter till SK som ligger helt egen som valuta. Sossemats

    ReplyDelete