Friday, June 16, 2023

Populära aktiebloggar



Idag tänkte jag berätta en rolig historia. För en tid sedan så träffade jag några kompisar för en spelkväll. Som vanligt så gick allting bra tills min kompis sa att hen är intresserad av aktier och sparande. Då blev det intressant! Jag berättade såklart att jag också är det och har sparat några år, jag kan gärna hjälpa till om det finns frågetecken kring vissa saker och liknande.

Efter en stund kom vi in på olika bloggare på nätet. Jag sa att jag följer bland annat Kronan till Miljonen och Dividend Story, hen sa till mig att hen vill också börja blogga någon gång i framtiden. Jag tänkte, visst, varför inte. Det finns ganska få bloggar som är väldigt aktiva och populära. Dom flesta bloggare skriver 1 gång i veckan om inte i månaden och där finns det troligtvis knappt någon trafik.

Jag frågade hen om vilka bloggar hen följer och varför? Hen sa till mig att det är bara ett par stycken som är stora och populära, bland annat Kronan till Miljonen, Två Månadslöner och Petrusko. Jag tittade på hen, va? Två Månadslöner är stor bloggare? Hen sa ja, aktiv på sociala medier, skriver mycket om det som är relevant och hen håller med Två Månadslöner i det mesta han skriver. Inte alltid, men oftast.

Om en stund frågade jag hen om hen vet att Två Månadslöner är jag. Det är jag som bloggar. Hen tappade hakan, va? Jag? Hur? Varför sa ingen till mig? Haha jag visste inte att hen inte visste att det är min blogg. Roligt, va?

Tydligen är Två Månadslöner en stor blogg och det var såklart roligt att höra och sedan dess fortsatte jag bara att skriva om sparande, privatekonomi, aktieanalyser, roliga historier, bokrecensioner, investeringar, sidoinkomster, utveckling hemma hos oss, utdelningar, renoveringar, lön, skatt och relevanta nyheter. 

Finns det något speciellt ni vill läsa om är det bara att höra av sig. Bloggen finns för att ni läser den. Bara en väldigt liten del är för min egen skull, det är som en dagbok av mina egna analyser som jag bläddrar alltid tillbaka till för att se hur jag tänkte. Jag vill se om jag tänker rätt och hur aktiepriset utvecklas. Oftast går det ganska bra och just nu tycker jag att många aktier är billiga med sina låga PE tal på mellan 6-12. Börsen borde gå upp kraftigt kommande åren. 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous16 June

    Kan man konversera med hönor, och kan de verkligen blogga?

    Hen, hen, hen, ett avskyvärt ord!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gillar inte ordet heller men vill inte skriva han eller hon. Vad skriver man då?

      Delete
  2. Anonymous16 June

    Vilken UNDERBAR historia! Det är inte många som får vara med om sånt.

    ReplyDelete
  3. Anonymous16 June

    Om man som lekman ska satsa pengar på gruv aktier, vad är ett bra tips, koppar,guld vad?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du ska ställa dig en fråga om varför vill du äga gruvaktier? Är det något som du vet som andra inte gör? Varför tror du dom aktierna kommer stiga i pris under tiden du investerar i dom? Vi är inne i lågkonjunktur och framtiden är lite osäker just nu kommande året. Det kan gå upp, men det kan gå kraftigt ned. Titta igenom din aktieportfölj, hur ser fördelningen ut mellan branscher, hur stor del vill du ha i gruvaktier? Boliden känns som stabil spelare, speciellt nu efter oro kring brand och lägre vinster kommande året. Dock kommer det repa sig och vinsterna kommer sen.

      Delete