Saturday, June 24, 2023

Sidoinkomster, lön, extraknäck och utbetalningar



Det är riktigt bra år när det gäller extrapengar för oss i år. Det kommer lite extra från alla håll och kanter, nästan varje månad, vilket känns riktigt bra att man kan få in mer utöver lönen. Dom flesta har en inkomst och en massa utgifter, vi har som mål att ha många inkomster och få utgifter. Då förändras allt när det gäller pengar. Kassaflödet in i hushållet blir mycket starkare.

Januari månad betalades ut arbetstidsförkortning för mig. Några tusenlappar extra, vilket är såklart kul att börja året med högre lön än vanligt.

Februari fick vi den stora elstödet och jag fick nästan 10 000 kr tillbaka.

April kom återbäring av skatt. För mig var det bara några hundralappar men ändå, bättre plus än minus. I April har jag även fått en ny månadslön men den betalas ut i juni. 

Maj betalades det ut elstöd nummer två vilket jag har glömt bort för längesedan vilket gav ett par tusenlappar extra i plånboken.

Juni blev det retroaktiv lön som jag fick den 1 april samt högre lön och semesterersättning. Det betalas ut innan jag går på huvudsemester. Det är olika för alla beroende på vilken kollektivavtal man har.

Juli får min fru retroaktiv lön.

Augusti får min fru semestertillägget för sina semesterdagar. Det är vanligast att man får tillägget månaden efter när man tar ut sina semesterdagar.

Under hösten är det fortfarande oklart om hur det blir, men vad jag kan se idag är det ganska lugnt. Några tusenlappar kommer från utdelningar och några tusen kommer från våra sidoinkomster (loppisar som vi går på och säljer lite saker), jag tror att året kommer avslutas starkt och jag tror att vi kommer vara väldigt nära vårt mål på 30 000 kr i sidoinkomster för helåret 2023. Har vi tur kommer vi nå högre än så.

Det betyder att vi kan tjäna mer pengar på sidoinkomster än via utdelningar. För att få mycket utdelning krävs ganska stora aktieportföljer. Helst 500 000 kr eller mer. Det skulle ge ungefär 4% i utdelning vilket är runt 20 000 kr per år. Är det värt att satsa på aktier? Ja, men glöm inte att man kan tjäna lika mycket med bara några timmars jobb varje månad via sidoinkomster. Eller varför inte göra båda? 20+20 är 40 😉 

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Hur stor del av totalen står sidoinkomsterna för? Annars tycker jag att ni verkar arbeta väldigt ihärdigt med era sidoinkomster! Jag kanske också borde ta en titt runt om mig och se om jag kan kränga något.
    Mvh,
    Bourse

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har aldrig nämnt här på bloggen om hur mycket vi får i lön eftersom mina kollegor och familjemedlemmar läser bloggen.

      Sedan bloggens start har jag alltid räknat med ungefär 2 månadslöner i utdelningar, vilket är 20 000 i månaden per person.

      Våra sidoinkomster ger då mellan 1-11% av våra löner per månad i år.

      Allt gott! TM

      Delete
  2. Göran26 June

    Jag räknar aldrig skatteåterbäring, retrolön etc som extrainkomster. Knappt så jag räknar mina 7h övertid som ändå gav 4.5k extra i lön. Men räknar man på sånt blir det en del över året faktiskt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag räknar inte heller det, när jag skriver om sidoinkomster är det alltid utöver det vanliga som vi har skapat själva.

      Lönetillägg, bonus, elstöd m.m. räknar jag inte heller som sidoinkomst. I inlägget skrev jag bara allmänt om allt annat som vi fått under året :)

      Delete