Monday, October 9, 2023

Är det värt att åka till Milano?



Vi har nu kommit hem från resan till Milano. Två dagar har vi spenderat i staden och ändå hann vi inte med att se allt. Dock har vi hunnit massor, bland annat att besöka Da Vinci museum, Duomo kyrka som ni ser i bilden ovan, gick igenom slottet Castello Sforzesco, parken bakom slottet, vandrat i centrum, affärer, provat olika restauranger, glass, lokala drinkar och besökte även Italiens börs som har otroligt vacker staty framför dörren, hehe. Googla, annars får ni uppleva den själva.

Självklart var vi med och såg Galleria Vittorio Emanuele II och allt runtomkring. Vi bodde två nätter i centrum så närmare än så kunde vi inte vara. Allt om vad det kostat och vad vi gjort kommer jag skriva i nästa inlägg. 

För att besvara frågan om det är värt att åka till Milano är svaret JA, självklart. Otroligt vacker stad som har otroligt många fina byggnader blandat med moderna byggnader. Det finns massor att göra, bakom varje hörn är det något nytt, intressant och sevärt. 

Alla små affärer, olika smaker på glass, pizzor och drinkar gör det till otrolig fin upplevelse. Varje gång vi äter eller besöker en affär hittar vi något unikt. Många, inte alla pratar engelska, men det är lätt att lära sig grundläggande italienska, för att språket är väldigt lik spanska. Om jag som inte kan spanska kan lära mig massor med nya ord, kan du det också. 

Många pratade om att det är farligt i Milano centralstationen, speciellt på kvällen men det tycker inte jag. Gick igenom halva byggnaden sent på kvällen, det var mycket folk, poliser och även ungdomar. Kanske är farligare andra månader, men nu under hösten var det hur lugnt som helst. Tycker det är farligare i Stockholm just nu.

Det är en stor stad med över 1,4 miljoner invånare. Milano är huvudstaden av norra Italien och är näst största staden efter Rom. Milan är Italiens ledande finanscenter och är även känd för sitt mode. Det håller jag helt med, det fanns otroligt många fina människor, dom har fina kläder, stiliga och med självförtroende. 

Väder mellan september - oktober är runt 24-27 grader under dagarna och runt 17-20 under nätterna. I skuggan är det skönt, står man i solen så kan det vara närmare 35 grader. Det är riktigt varmt. Dock har jag inte bränt mig, var utan solkräm och mycket i solen, men solstrålar har kanske lägre UV värde? Är mer än nöjd med resan och kommer åka till Italien igen. 

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous09 October

    Håller med, fin stad och värt ett besök 👌

    ReplyDelete
  2. Anonymous09 October

    Föreslår lite mindre ställen lite mer norröver. Tex Bolzano. Helt fantastiska ställen och lätt att ta sig till med tåg och buss.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner09 October

      Hej, har besökt även Garda sjön och det var väldigt mysigt! Dock pratade få engelska vilket gjorde det lite svårt, men jag fick lära mig lite italienska ganska snabbt. Ska undersöka! Tack för tips!

      Delete