Friday, October 13, 2023

Hur många steg om dagen går du?



Under mina dagar i Italien har jag slagit ett nytt rekord. Många pratar om att man ska gå 10 000 steg om dagen och har det som mål. Jag brukar inte räkna mina steg, min fru gör det åt mig. Det hon sa fick även mig att tappa hakan. Så långt har jag aldrig gått under en och samma dag.

Hela 24 000 steg blev det! Vilket är ungefär 14,4 kilometer! Vägen har inte varit rak heller, ibland fick jag gå upp för trappor, ibland ned, ibland fick jag bära med mig ryggsäcken och ibland en påse med matvaror och småsaker vi fyndat. Har varit ute hela dagen och det är helt rätt.

Är man utomlands så ska man sova lite, njuta av väder, naturen, staden, äta god mat, sola, bada och njuta av livet lite extra. Speciellt när det är 27 grader och hemma i Sverige, bara 15. Jag saknar värmen redan. 

Vi hade tur med väder, varken supervarmt eller blåsigt. Ingen regn heller. Som beställt med andra ord. Jag ska vara ärlig, jag hade ont i mina ben på kvällen. Så många steg är inget att leka med. När jag är på jobbet (kontorsjobb) och skriver blogg hemma eller sitter med något annat, så kan det finnas dagar när jag når inte ens 3 000 steg. 

Brukar dock försöka gå med hunden på kvällarna för att komma upp till mer rimlig nivå på 10 000 - ish. Det är bra för mig och vovven. Då har jag lite egen tid och kan reflektera lite. Under vår semester som varade 5 dagar och helgen därpå har vi gått över 100 000 steg!

Jag saknar Italien, folket, god mat, fint väder, glömma bort Sverige, njuta av livet lite extra och drömma mig bort om hur det hade varit om jag hade bott i Italien, vid en sjö eller mitt i en storstad. 

Mindre än 18 år kvar och då planerar jag att sluta jobba helt och göra något stort. Flytta utomlands kanske eller jobba bara ett par månader om året i Sverige och åka iväg resten av tiden eller något helt annat. Kanske starta eget företag? Jag vet inte, har inte bestämt mig än. Jag har gått om tid...

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous13 October

    12.000-15.000 steg per dag. Men jag jobbar ju med hundar ;)

    Kram Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är riktigt bra! Både för dig och hundarna! Hoppas det går bra med hundcenter! Kram

      Delete
  2. Går knappt 4km till och från jobbet på vardagar, helger blir det drygt 5km pga kollektivtrafiken.

    Sen på jobbet blir det runt 9-10 000 steg till. Min kollega mätte häromdagen och då hade han gått 7000 steg vid lunch, och vi går ungefär lika mycket.

    ReplyDelete
  3. Anonymous17 October

    Mellan 5k(vilodagar) och upp mot 30-40k om det är långpass den dagen. Passerat 100k steg en dag då jag sprang Ultravasan.

    Går inte så mycket men cyklar 13km varje vardag i jobbpendling. Sedan blir det 5-8 löppass per vecka på sommaren plus lite MTB och lite färre på vintern då även längdskidor tränas.

    ReplyDelete