Wednesday, October 11, 2023

Vad kostar en resa för två till Italien?



Ovan är en bild som jag tog över Garda sjön (Italien). Sjön är så stor så att den inte fick plats i kameran. Jag ville även fånga en del av italienska byggnader och visa att det finns lite grönt här med. Som ni ser har vi haft det helt underbart med fint väder och 27 graders värme. Det kan jämföras med 15 grader hemma i Sverige. Sommaren är mycket längre i Italien.

Vad har vi gjort under resan? Vi flög med Easyjet (som var billigast) och det tog oss bara 2 timmar från Köpenhamn till Milano. Sedan tog vi tåget vidare direkt till Garda sjön där vi hade vår hotell. Eftersom det är mindre stad så pratar inte många engelska. Jag fick lära mig vanligaste orden snabbt som attans! 

Buonasera! Un tavolo per due persone, per favore! Grazie! Det gick bra tycker jag. Kvällen var lugn och dagen efter badade vi i sjön. Det roliga var att det var ganska varmt på morgonen i vattnet men ute var det kanske 20-22 grader och italienare gick runt med jackor på. 

Efter långa promenader och restauranger tog vi oss vidare mot Venedig. Det är ganska smidigt att köpa tågbiljetter ifall ni undrat. Venedig har inte imponerat mig, många pratar gott om kanaler, vatten och historien. Dom flesta länder har mycket historia och kanaler kan jag hitta överallt. Tyckte det var finare i Amsterdam och även Köpenhamn har sin charm. Karlstad på sommaren är inte dåligt heller.


Har gått över 15 000 steg i Venedig, sett kyrkorna, torget, har promenerat på kvällen och tidigt på morgonen. Har sett ungdomar gå till skolan och båtar som lastar av varor. På morgonen är det inga turister, så det passar perfekt att övernatta i Venedig och slippa alla. På dagen kommer dom, i massor. På eftermiddagen åkte vi till Milano.

Om just Milano och om det är värt att åka till Milano skrev jag i förra inlägget. Där har jag slagit rekord i antal steg per dag. Mer om det i nästa inlägg. Som helhet är jag väldigt nöjd med resan.

Transport har kostat oss 6 000 kr, det är bensin i Sverige, parkering, tåg till Köpenhamn och tillbaka, flygbiljetter och tågbiljetter i Italien. Mat, frukost, lunch och middag, glass och drinkar har kostat oss ungefär 4 000 kr. Boende kostade oss runt 8 000 kr och resterande 2 000 kr var för övrigt som inträdesbiljetter m.m. Totalt har det kostat oss väldigt nära 20 000 kr för 4 nätter i norra Italien. Det blev 3 heldagar och 2 halvdagar (resdagar). 

Nu är vi 20 000 kr fattigare, men en upplevelse rikare. Den stora frågan är, var det värt? Ja, alla dagar i veckan. Att lämna hemmet och glömma ALLT, fokusera på oss och se saker som man ser bara på tv var helt magiskt. Vissa saker var vi inte imponerade av, vissa älskade vi väldigt mycket. Hade vi gjort något annorlunda såhär i efterhand? Nej, allt var väldigt bra. Vi kommer åka till Italien igen i framtiden.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Åker man till Italien måste glassen ha en separat redovisningspost :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jasså? 😁 tydligen finns det stor skillnad mellan glassen. Man ska välja platta i affärerna, dom som ser ut som en berg är snyggare, men hörde att dom lägger till en massa luft eller nåt sånt. Hur som helst var det kul upplevelse och vi provade glassen på 4 olika ställen och alla var goda!

      Delete
  2. Anonymous11 October

    Haha, håller med Altiekemisten ovan.
    Italien är addictive. Det har något så genuint över sig som jag har svårt att värja mig emot. Århundraden av traditioner de inte vill ge upp. (Och varför skulle de?) livet är helt enkelt ganska härligt, där. 😍☺️ Vad roligt att höra att du trivdes och vill åka tillbaks. Och att du gillade Milano, trots avsaknaden av hav. Det brukar sägas att det enda som saknas i Milano är havet. Jag är böjd att hålla med. ☺️
    /Katarina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nämen hej! Havet finns ju på andra ställen! Det är ju trots allt bara sand och vatten. Vi har ju pool hemma, det är nästan lika bra haha 😁

      Delete