Tuesday, October 3, 2023

Trygg aktieportfölj som klarar av lågkonjunktur



Ovan ser ni en bild på min aktieportfölj. Investmentbolaget Investor står för största delen av mina investerade pengar. Dom investerar i över 100 olika bolag, så det känns tryggast så. Sedan följer stora och stabila bolag som Castellum, Axfood (Willys bland annat), Volvo och Nibe. Alla känner till dessa bolag på ett eller annat sätt.

Sedan har jag investerat mycket pengar i väldigt billiga aktier (enligt mina analyser) som borde ha enorm uppsida framöver. Ahold Delhaize från Nederländerna, som säljer man likt Axfood samt Nordic Paper som säljer fettresistent papper och massa till sina kunder. 

Fortnox sysslar med en liknande bransch som jag jobbar i, därför äger jag aktier. Har en hel del koll på branschen som ger mig en edge (fördel) framför andra investerare.

Skogsbolag är ett måste att ha, vi bor ju i Sverige trots allt. Speltillverkaren Embracer har gått tragiskt i aktiekursen, bolaget är bra på alla sätt och vis, men höga skulder och osäkerhet har tryckt ned aktien och även jag ligger -65% i aktien. Har funderat på att köpa mer, men samtidigt finns det alltid risk med enskilda aktier, jag avvaktar, men säljer inget heller. Dom kommer släppa många fina produkter framöver som jag har sett på Youtube. Bland annat Tomb Raider serien på Netflix.

Har även ett par banker i portföljen som kommer ge höga utdelningar många år framöver och la till även säkerhetsbolaget Securitas. Ni ser ju själva utvecklingen i Sverige, explosioner, skjutningar, bråk och så vidare. Hemsk utveckling och jag tror inte att det någonsin blir bättre. Sverige kommer bli som alla andra EU länder. 

Varken Securitas eller Polisen kan göra så mycket åt det, det krävs nog militär hjälp. Dock känns det bättre i magen att ha Securitas i portföljen, även om aktiekursen är sådär. Det kanske vänder någon dag? Tesla är köpt för att min fru ville ha den i portföljen. 

I år visar portföljen knappt +1% men sedan start +82%. Det är bara vänta ut lågkonjunkturen som har pågått sedan januari 2022, det är inte mycket kvar (börsnedgång brukar pågå i 2-3 år) så vänder det sedan fort och börsen stiger kraftigt igen. Många aktier är undervärderade enligt vad jag ser. Dock kan man aldrig vara säker, därför fortsätter jag månadsspara lite försiktigt just nu.

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous03 October

    Fin portfölj! Jag skulle vilja köpa in mig i Volvo men vet inte om den är lockande värderingsmässigt? Känns som man köper på toppen.
    Axfood är en annan aktie som jag vill köpa men bra bolag blir sällan billiga 🤗

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner03 October

      Hej! Tack. Volvo är fin bolag med bra ledning och vinster. Dock ska man aldrig glömma att det är cyklisk bolag, vilket betyder att när det går bra, det går riktigt bra. När konjunkturen vänder, oh boy det kan krascha totalt. Många tror att vi är på väg dit. Om jag vore i dina skor hade jag köpt Volvo för småsummor varje månad. Har du mycket pengar, småsummor varje vecka eller varannan. Jag vill också öka i aktien men inte än, 160-180 kr är mer rimligt. Jag tror vinsterna kommer stå och trampa på samma nivå ett par år.

      Axfood är bra, men just nu är det kämpigt. Marginalerna har krympt och utdelning är för hög, nästan 80% delar dom ut. Om inte mer. Jag räknar med samma eller lägre utd framöver. Värdering är väldigt hög och jag valde att öka i Ahold istället som har PE 12 istället för 24 i Axfood. Titta på andra, Europris, Kesko m.m. Många värderas till PE 11-14, varför Axfood är så dyr, ingen anning.

      Delete
  2. Anonymous03 October

    Okej super tack för dina tankar 🤗

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner04 October

      Självklart! 😉

      Delete
  3. Anonymous04 October

    Hoppas inte uppgången kommer för fort. Beräknar att vi kommer kunna lägga in ca 150k om året på börsen från nästa år och jag vill köpa mycket på rea :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Investerare alltid hoppas på något :)

      Delete