Tuesday, October 31, 2023

Fortsätter köpa aktier i Swedbank, Fortnox och NIBE



Oktober är över och nu börjar det bli mörkt. Det är ganska mörkt på börsen med, min utveckling i aktieportföljen är -5,61% senaste månaden och -4,51% i år. Sedan start dock ser det bättre ut på +72,55%.

I portföljen har det hänt lite senaste månaden, jag har ökat i bland annat NIBE, Castellum, Swedbank och Fortnox samt minskat lite i Securitas. Aktiekurserna har tokrasat på många håll och jag ser det som helt ok påfyllningsläge. Tiden går fort och snart är det lön igen så kan man fylla på ännu fler aktier billigare än vanligt.

När det vänder så vänder det fort, det vet vi alla. Just denna rapportperioden dock är det tvärtom av någon anledning, på en dålig rapport stiger aktiekursen och på en bra rapport faller aktiekursen. Märkligt eller hur? 

Strunta i det, om du är som jag så köper du fina bolag till rimliga aktiekurser (på den informationen du har idag) och det blir som det blir. Man får utvärdera senare. Vad som händer från dag till dag är oftast orelevant.

Försök att fokusera dig på längre perspektiv och investera aldrig pengar i saker du inte förstår och investera för guds skull inte för mycket i enskilda aktier. Många har bränt sig i år i allt möjligt. Det flesta mindre bolag har totalkraschat sedan all time high tiden under pandemin.

Varför köpte jag inte populära småbolag? För att jag visste någonstans i huvudet att under pandemin är siffrorna dopade och det kommer inte hålla i längden, det rättar till sig till slut. Till det gamla vanliga siffror. Enda felköp jag gjorde var Embracer som gick ned mer än -70% i portföljen sedan mina utspridda köp. Dock tror jag fortsatt på bolaget och fortsätter köpa deras produkter (bland annat brädspel). 

Om några dagar kommer många nyheter! Missa inte kommande inlägg. 🤩

Två Månadslöner 

No comments:

Post a Comment