Monday, October 30, 2023

Rekordresultat och näst högsta marginalen hittills - Fortnox



Fortnox redovisade för tredje kvartalet, vilket var helt fantastiskt rapport (enligt mig). Analytiker tyckte annat och aktien föll -11,98% under rapportdagen. Jag lyssnar såklart inte på analytiker för att oftast vet dom inte vad dom håller på med, trots att dom jobbar med aktier. Oftast följer dom en massa olika bolag samtidigt och oftast är dom i olika branscher. Hur ska dom veta om marknaden, framtidsutsikter eller hur det går? Enda dom har att gå efter är gammal statistik eller lyssna på presentationer under rapportperioden. 

Jag sitter på ett liknande bolag till Fortnox och jobbar där varje dag, jag hör hur det går för branschen, om det är svårt att få in nya kunder, hur dom agerar, vad dom är villiga att betala, vad dom behöver och hur det går för liknande bolag som Fortnox. Jag tycker att jag har minst lika bra koll som så kallade Fortnox analytiker.

Enligt VD har inte mycket ändrats och bolaget fortsätter tugga på bra. Tredje kvartalet brukar dom få in lite lägre antal nya kunder, men går enligt mål, som är 10 000 nya kunder under kvartalet. Det är otroligt bra! Det är ungefär 111 nya kunder per dag, varje dag, även helger!

Nytt rekord nåddes i EBIT, väldigt god skalbarhet, Fortnox fortsätter satsa på att inte öka kostnaderna. Det roliga är att Fortnox har släppt en ny produkt (dom släpper nya hela tiden) men just denna är speciell (Invoice Data Capture). Utan marknadsföring, har inte kostat en enda krona att marknadsföra och ändå har produkten fått över 100 000 kunder och marknaden i just detta är värd över 100 miljoner. Ka-ching.


En annan rolig fakta är att Fortnox har hjälpt var femte bolag i Sverige. Hela 20% av nystartade företag i Sverige i år använder Fortnox tjänster. Det är starkt! Resultatet är också imponerande:

Juli - September: resultat per aktie uppgick till 0,24 (0,18) kr

Januari - september: resultat per aktie uppgick till 0,63 (0,41) kr

Jag förväntar mig en vinst på 0,84 kr i år och PE just nu är 49. Det är högt och bolaget måste fortsätta visa fina resultat framöver för att växa in i värderingen. Dock har Fortnox alltid haft en värdering på runt PE 50 och bara senaste åren gick den kraftigt upp, men nu är det tillbaka till den vanliga värderingen. Som är fortsatt dyr. 

Jag lyckades sälja av på 60+ kr och köpa tillbaka det mesta på 40+ kr vilket gav mig många extra aktier för samma summa pengar. Hela 50% rabatt fick jag! Är mer än nöjd. 

Köper man aktier idag på 41 kr så ser jag följande vinst (positivt räknad) kommande åren: 

2024: 1,25 kr PE på dagens kurs 32,8
2025: 1,87 kr PE på dagens kurs 22

Frågan är hur länge kommer Fortnox växa så snabbt? Det är riktigt bra bolag men kostar en del idag. Jag kan även ha fel, men då får man bara lägga på ett år eller två till. Tror att högre vinsterna kommer ändå, frågan är bara när och inte om. Håller man i aktierna länge så kommer det växa in sig i värderingen och tjäna dig mycket pengar. Jag tänker hålla aktierna fram till min pension. Även om andra säger att det är dyrt eller dålig investering. Jag lyssnar inte på vad andra sysslar med på börsen. Kommer in i ena örat och kommer ut i den andra.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment