Thursday, October 26, 2023

Axfood över förväntan, kommer höja utdelningen



Igår rapporterade Axfood för tredje kvartalet 2023 och vi ska titta lite närmare på det. Är Axfood en bra investering? Hur ser värderingen ut? Vad kan vi förvänta oss framåt? Är utdelning i fara? Hur ser vinsten ut? Många spännande frågor och här kommer svaren:

Axfood är alltid en bra investering, om man köper aktier då och då över längre tidsperiod. Köper man bara en gång, så kan man köpa vid fel tillfälle, t.ex. när aktiekursen stod på 333 kr i augusti 2022. Sedan dess har aktien inte återhämtat sig och är nu nästan 100 kr billigare. Men jag sa då och jag påminner igen, köp inte när Axfood värderas över PE 30. Det kommer ta många år för att växa in i värderingen.

Under Q3 gjorde Axfood vinst på 3,38 kr som är nästan samma som året innan. Rapporten är här om ni vill läsa själva. Jag trodde på lägre vinst, så är positivt överraskad. Mellan jan-sep har Axfood tjänat in 8,50 kr (9,43 kr samma period året innan). Mina förväntningar var strax över 10 kr i år och om sista kvartalet blir ungefär samma på 3,3 kr så kan vi se en vinst på 11,8 kr för 2023. 

Axfood historiskt värderats till mellan PE 18-24 under senaste 10 åren. Det ger en rimlig aktiekurs idag i spannet mellan 212-283 kr. Eftersom värdering på PE 24 är högt, räkna med lägre värde. Runt 210-230 kr känns mer rimligt att betala. Framöver kan vi räkna med nya rekord i vinsten. Det blir rimligt att anta över 12 kr i vinst år 2024. 

Jag nämnde några gånger att utdelning är i fara på sociala medier. Det är för att bolaget delade ut 81% av sin vinst förra gången och har ett mål att dela ut mellan 70-80%. På 11,8 kr är det utdelning på 8,26-9,44 kr under våren 2024. I år är det 8,15 kr som betalas ut, så det finns möjlighet till högre utdelning nästa år, vilket är bättre än mina förväntningar. Jag ser fram emot 8,4 kr i utdelning nästa år. Axfood brukar höja med 25 öre eller 50 öre om vinsten är stark.

8,4 kr är 3,54% i utdelning på dagens aktiekurs 237 kr. Det är normal utdelning. Utdelning är alltså inte i fara om vinsten blir ungefär samma under Q4. Antalet aktieägare som äger Axfood i sin portfölj fortsätter öka och är nu 86 123 st. En ökning med 2 296 investerare i år.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment