Saturday, October 7, 2023

Undvik Birkenstock aktie



Jag har varit i Milano och staden är känd för att vara modehuvudstad med lyxig shopping från de flesta italienska designers. Jag spenderade ett par dagar där, gick över 15 km bland deras gator, såg tusentals människor och inte en enda hade Birkenstock tofflor. 

Vad är Birkenstock? Det är tyska tofflor och skor som har korksula. Egentligen ser jag inget annat som är unik eller bra med deras skor. Finns tusentals konkurrenter, deras priser på deras hemsida är från 800 kr för tofflor och upp till 2 500 kr för ett par skor. Dyrt. 

Många frågade mig om jag kommer investera i deras IPO när dom kommer ut på börsen. NEJ! Jag tror inte att ungdomar går runt med tofflor, även om det någonstans är en trend, den kommer vända tillbaka till vanliga vita sneakers igen. Klädbranschen är oerhört konkurrensutsatt och trenderna kommer och går varje årstid. Jag skulle aldrig investerat mina pengar i bolaget även om det går bra för dom.

Varje månad kommer det ut en nyhet efter nyhet. Nu är det trendigt, nu är detta bästa produkter, nu får du inte missa tåget, en ny fond som har startat, du måste vara med annars missar du lätta pengar. Minns ni Tesla, Nvidia, AI, husdjurstrenden, konsultbranschen, fastigheter, ny teknik, ESG och cybersäkerhet? Folk hoppar mellan branscher och aktier varje vecka.

Jag är påläst, jag följer nyheter på grundläggande nivå, men struntar helt och håller i vad som är het för tillfället. Varenda aktie jag har i portföljen har varit het någon gång. Vissa är nu bortglömda och andra har blivit heta igen. Jag vet vad jag äger och oavsett om aktiekursen är hög eller låg så tror jag på deras produkter och om det är het eller inte, struntar jag fullständigt i. 

Men tofflor? Kom igen, det är en produkt för 50+ åringar som går runt med jeans och jeansjackor. För pensionärer, inte ungdomar. 

Två Månadslöner

9 comments:

  1. Hehe, jag har varit en del i Italien men inte i Milano. Ändå är jag benägen att tro dig. Jag antar att de som är frälsta i bolaget kommer anse att det är ett "starkt" varumärke.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej AP, vilket stad var din favorit? Jag vill gärna åka tillbaka och besöka nya ställen :) Det säger folk om allt. SBB är också stabil och bra enligt många... fortfarande... trots fall från 66 kr till 3 kr.

      Delete
  2. Anonymous07 October

    hej, I am not a friend of Birkenstock either, but their products are used a lot in hospitals ( the white shoes that basically all staff wears ). mvh a german

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Yeah, people are saying that they are used in schools also. That much I could understand, but that it is popular between teenagers... meh, i disagree.

      Delete
  3. Fredrik07 October

    Men bara för att tonåringar inte köper dem behöver det ju inte vara en dålig aktie? Gruppen +50 är de mest köpstarka, så om skorna är populära där kan det bli en bra aktie ändå. Eller hur tänker du nör du sågar en aktie för att den inte är populär bland unga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hur kommer dom växa? Är 50+ verkligen köpstarka när man närmar sig pension och det kostar runt 1000 kr för ett par? Finns det billigare alternativ? Jag personligen gillar ingenting om bolaget. Gör ni det, köp. Förstår inte hajpen här.

      Delete
  4. BEHÖVER DU ETT BRÅDSKANDE LÅN ?? Skicka e-post till oss remy.credit111@gmail.com Vi har ett jullån för dig och din familj att njuta av denna semester. Jullånet är nu tillgängligt, vilket belopp du än behöver, vi har ett lån till dig {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM }
    Behöver du kredit? Skicka ett mail till oss på remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Du behöver ett brådskande lån nu under de kommande 6 till 12 timmarna utan stress och förseningar av REMY CREDIT löser alla dina problem idag. Vi ger lån med 1% ränta, vi erbjuder alla typer av lån med snabb service, skicka ett e-postmeddelande för dina akuta lån
    Maila oss så får vi ett lån via e-post {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM}
    vi har kredit för dig E-POSTA oss nu för ett snabbt lån remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Anonymous09 October

    Jag kommer inte köpa Birkenstock heller, den är på tok för dyr. Men kom igen. Det är ingen som väljer mellan ett par vita sneakers och ett par Birkenstock. Birkenstock är foträta kvalitetsgrejer som man har på universitet, på sjukhus, eller hemma. Inte på stan. Snarare något man kan ställa mot annan kvalitetslyx, som Barbour eller Kenzo, som också är övervärderade just nu enligt mig.

    ReplyDelete