Sunday, October 29, 2023

Otroligt hög vinst i Swedbank



Banken rapporterade sin tredje kvartal och jag tappade hakan. Jag förväntade mig 16 kr i vinst i år, men högre räntor, bra kostnadskontroll och skicklighet, så lyckades Swedbank göra otroligt stark kvartal och vinst.

Aktien tappade -6% under rapportdagen och kursen föll till 180 kr. Helt utan någon större anledning. Det jag hittade på nyheterna är följande:

Bank var en förlorarsektor runt om i Europa på torsdagen med kraftiga nedgångar för flera av regionens tungviktare.

En rad kvartalsrapporter oroade marknaderna och väckte farhågor om att bankernas vinstmarginaler, som har ökat kraftigt i takt med de stigande styrräntorna, nu eventuellt har nått toppen.

Enligt Reuters är många investerare oroliga för att trenden nu är på väg att brytas.

Och? Bara för att det är på toppen (som många tror men ingen vet säkert) så betyder det att aktiekursen ska falla? Swedbank var redan billig och nu blev det ännu billigare. Att betala 180 kr för Swedbank som förväntas göra en vinst på 30 kr i år ger en värdering på PE 6! 

Historiskt har Swedbank haft värdering på mellan PE 11-14 och 9 vid svårare tider (böter m.m. som sänkt vinsten). Nu är det inga böter kvar, rekordstarka vinster och värdering på 6? Jag förstår mindre och mindre om hur andra värderar en aktie. För mig är det definitivt köpläge och jag har köpt fler aktier. 

Bankens policy är att dela ut 50% av vinsten, det är 15 kr som kommer betalas ut. Minst. På dagens kurs 180 kr är det 8,3% i utdelning. Även om vinsten faller under 2024 till 20 kr, så kan du ändå få ut 10 kr. Minst. Det är 5,5%. Det är bättre än sparkonto, kurstillväxt är bara en bonus. Tycker att all oro är överdriven och banken borde kosta över 300 kr faktiskt. Även med -15% lägre vinst.  

8,09 kr i vinst under tredje kvartalet har Swedbank gjort och 22,9 kr tom september. Sista kvartalet tror jag på minst 7,1 kr i vinst. Det är otroligt hög vinst och långt över mina förväntningar. Att folk inte slänger alla sina pengar på aktien förvånar mig faktiskt. 

Blir kul att se hur alla andra reagerar för sent och köper på 220 kr om några månader när utdelning kommer meddelas ut. Det blir riktigt fin utdelning nästa år och där vill jag vara med. Jag har ökat mitt innehav och tänker köpa mer om kursen faller under 170 kr.  Gör alltid egen analys, mina analyser verkar vara långt ifrån alla andras. Oftast i alla fall. Har du köpt mer? Sålt av? 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous29 October

    Behåller mina få aktier(150) utan att öka, de är som en obligation som kommer ge runt 13% avkastning nästa år, kanske mer?
    G.B.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har ändå en känsla att kursen ska upp mot 220 kr. Om det inte blir någon börskrasch och räntorna står still några år så kommer det hända. Och mer än så borde kursen stå på.

      Delete
  2. Anonymous29 October

    Lär väl bli böter ifrån Usa vilken dag som helst, är väl inte betalt än.
    Kommer säkert in på 10 miljarder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte säkert, pratat om det i ett par år nu och inget hänt

      Delete
  3. Dags o tanka mer bank kanske 🤔

    ReplyDelete