Tuesday, October 17, 2023

Humanization of Pets, temporär trend



Minns ni alla som pratade om Humanization of Pets? Husdjurstrenden? Alla som pratade om att våra husdjur är som våra barn? Som ska ha kläder, skor, dyra väskor, andedräkts spray och dyra multivitaminer med mera? Det är en ny trend skrev många på sociala medier. Bullcrap. 

Ingenting har förändrats hemma hos mig, både jag och min fru köper samma produkter vi tycker om och vi vet passar vår hund. Det finns billiga produkter och lite dyrare som är lite bättre för vår hund. Vi vet skillnaden och vad är kvalité och inte. Oavsett om det var innan pandemin eller efter, vi spenderar inte mer på vår hund. 

Det är en trend, men väldigt, väldigt långsam. Samma gäller cybersäkerhet, många jobbar med det, men det går framåt oerhört långsamt. Husdjurstrenden fick en hajp under pandemin när alla var hemma, men nu har det vänt tillbaka till samma som det var innan. 

Tittar vi på en aktie som många tyckt om, som heter Musti Group, har aktien fallit -13% på 3 år. PE talet på 22 säger att aktien är ganska dyr just nu och rejäl uppgång som vi hade senaste åren är nu ett minne blott. En positiv trend? Nej. 

En annan aktie Swedencare gick upp från 20 kr innan pandemin till 159 kr som mest under hajpen. Idag? Aktien kostar runt 40 kr. Värdering? PE 174, alltså dyrt gånger 5. Aktien kommer fortsätta falla väldigt mycket härifrån på grund av obefintliga vinster. Hoppa inte på temporär hajp. Det är väldigt lätt att förlora pengar i såna temporära uppgångar i aktiekurserna. 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous17 October

    Alltså jag måste fråga, är du dyslektiker eller är svenska inte ditt första språk?
    Du vänder på meningar och glömmer ibland ord. Det blir jobbigt att läsa. Kanske ska ta hjälp av något program?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner17 October

      Svenska är inte mitt första språk. Oftast skriver jag fort och hinner inte dubbelkolla och rätta fel. Det är inte bara bloggen jag jobbar med. Jag har en anställning, flera andra projekt på gång och samtidigt ska jag hitta tid för familj och vänner. Har du förslag på ett program? Word kanske?

      Delete
    2. Anonymous20 October

      Jag tänker mer att är man normalbegåvad i läsning så är dina texter inga som helst problem att läsa eller förstå!

      Keep up the good work!!!

      Delete
  2. Hej!
    Tycker Anonymous här ovan är väl hård angående språket. Jag tycker om din blogg, fortsätt skriva! 🙂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner18 October

      Tack, roligt att höra. Det är alltid lätt att prata illa om andra, men att skapa något är en annan sak.

      Delete