Friday, August 30, 2019

Utveckling i år




Såhär ser det ut i min portfölj hittills i år. Mina investeringar har gått upp med +16,74%. Som jag nämnt i andra poster är jag ingen expert, men inte heller amatör. Lutar mer åt amatörs sida. Kan jag, så kan du växa dina pengar. Alla 12 bolag har utvecklats väl, några bättre än andra men det viktigaste är att alla bolag ligger på plus förutom Swedbank. Det är ingen som kunde förutspå att det kommer att bli så illa i kursen. Bolaget är däremot bra och lyckas höja sina vinster även under dessa svåra tider för banker. Det är just därför är Swedbank min största innehav, man ska köpa när det gör som ondast, det är då man får en bättre avkastning än andras. Om kursen ligger kvar på samma 125 kr om två år så ligger jag plus minus noll. Det kan jag acceptera och tror att kursen kommer gå upp då folk glömmer saker lika fort när det kommer nya nyheter. Under tiden tar jag gärna emot utdelningar på över +7% per år...

Positivt om Swedbank idag är att vice ordförande Bo Magnusson har köpt aktien för 124 kr för ett belopp på 2,5 miljoner kronor. Det var en rejäl summa och förstärker min syn på bolaget att jag har gjort min analys väl. Även styrelseordförande Göra Persson har köpt idag för 123 kr aktie för ett belopp på 3,1 miljoner kronor. 

Det har faktiskt varit många köp av ägarna i företagen, bland annat Securitas, Volvo, Billerud och Veteranpoolen. Vill du läsa mer om mest köpta aktier i augusti kas du läsa det här

Långsiktigt är börsen den bästa sparformer som kan växa dina pengar med ungefär 8% om året och fördubbla dom efter 9 år. Lyckas du få bättre avkastning än snittet så går det ännu fortare. Under senaste året har mina bolag lyckats att växa mellan 0 och +125% och allt däremellan. Allt hänger på risk och reward. Är dina pengar på vanlig konto, så har du ingen risk, men inte heller något reward. Köper du nya förhoppningsbolag, så är risken hög, men också möjlig reward. Man kan läsa på nyheter ibland hur en bolag lyckas gå upp med 100% på ett år. Imponerande, men det kan gå ner lika fort... Jag satsar på stora och mer stabila bolag som jag vet kommer att klara av lågkonjunktur, kriser, Trump, krig och annat däremellan. Så länge jag gör bättre än inflation på 2% så är jag nöjd. Målet jag hade i början var att lyckas växa portföljen med 4% om året vilket är i praktiken väldigt lågt räknat anser jag nu...

Det viktigaste är att inte förlora pengar.


No comments:

Post a Comment