Sunday, August 25, 2019

Roligt eller pinsamt?



Oftast har jag tur, denna gången var inte annorlunda. I år har vi bestämt oss att måla vårt hus, vanlig svensk hus på två våningar. Tog in en offert från en firma bara för skojs skull och fick ett offert på 50 000 kr vilket jag tyckte var extremt mycket så vi tackade nej. Någon dag senare hittade vi en kille på facebook som har precis öppnat eget företag och letade efter kunder. Efter besöket hos oss var offerten på plats på 36 000 kr. Det var mer rimligt men vi tackade också nej till det. Han skulle bara måla och inget annat, inte ens ta bort hängrännor. Vi behöver dock även byta några enstaka brädor, rätta till fönsterbleck och rätta till andra småfel. Jag tittade på nätet vad som behövs, räknade på allt material, skylift, färg med mera och allt landade på 18 000 kr, vilket är hälften av den billigaste alternativet.

Här kommer det roliga eller det pinsamma som min fru hade tyckt. Vi åkte in till bygghandeln och tittade på färg. Det vi behövde är vanlig faluröd och vanlig vit, en strykning. I min kalkyl var det inräknad 2 200 kr per 9 liters burk för en bra kvalitets färg. Fyra burkar räcker för hela huset och även carporten. Total kostnad 8 800 kr för färg. Bredvid stod det även faluröd standard utan någon märke för 300 kr burken. När försäljaren kom började jag och min fru diskutera färg och prisskillnaden. Jag brukar lätt komma igång i mina diskussioner och jag tror det blev lite pinsamt för min fru och obehagligt för säljaren...

Vet inte vad som hände men jag tror att försäljaren trodde att vi var studenter som har knappt råd med ommålning och erbjöd sig att dra sin personalrabatt för oss på 20%. Det roliga är att jag är bara snål, vi båda har jobb och råd med färgen, vi diskuterade bara att priset är verkligen löjlig och dyr. Det var ändå supersnällt av säljaren och vi gick på erbjudande, vi köpte Alcro färgen, alla burkar med rabatt och tog även lite annat som penslar, tejp och hyrde ut skylift. Vi hade ändå köpt Alcro med eller utan rabatt, men nu fick vi 1 760 kr rabatt på det hela. Visst är det underbart att ha tur eller vara snål? Som tack till säljaren funderar vi på att köpa lite blommor eller liknande, det var ändå supersnällt gjort. 

Kalkylen var bra och slutpriset för ommålning av huset blev ungefär 15 000 kr för allt. Det har kommit fram lite andra saker runt om, som byte lite brädor, plasttak vid entré och liknande saker som egentligen inte hör till ommålning, men jag räknar det med. Annars är kostnaden lite lägre.

Supernöjd med resultatet, har blivit mer gjort än bara ommålning, lägre pris än tänkt oss och arbetstiden var inte heller lång, då vi är två och det tog ungefär 9 heldagar från semester. Det sista är att vi har lärt oss enormt mycket och ingen gör det bättre än vi själva. 


No comments:

Post a Comment