Friday, August 2, 2019

Köpa, sälja eller behålla Fortnox?




Första gången jag kom i kontakt med Fortnox var 2017 under min studietid och vi hade studiebesök där. Hade en fin presentation från VD och HR samt några medarbetare. Siffror de visade verkade för bra för att vara sant. Intresset väcktes och då blev jag nyfiken och fundersam om jag ska investera i ett bolag med hög PE tal. (PE - Price per Earnings). Tiden gick och jag följde bolaget, men vågade inte köpa...

Fortnox har verkligen varit en kursraket för många, utom mig, jag stod vid perrongen och väntade på ett dipp. Min gamla klasskamrat köpte för 45 kr aktie i slutet av året. Jag tyckte att priset var hög, men tanken på låga vinster (inte ens en krona per kvartal) och hög PE tal på runt 50. Fortnox lyckades öka allt, kundantalet, omsättningen, vinsten,  bättre kunderbjudande och det var varje kvartal som släpptes efteråt. Jag kände mig som en idiot att jag missade tåget.

Kursen fortsatte upp och upp till 80 kr aktie. Klasskamraten sålde allt, då kursen stod stilla en tag. Nästan 100% vinst gjorde han på ett år. Om man hade vetat det att det skulle bli så, då hade jag belånat allt och lagt in allt jag har i Fortnox. Att dubbla sina pengar på ett år är verkligen en lyckad affär, när de flesta förväntar sig genomsnittlig avkastning på 7% om året. 

Det blev en dipp och kursen gick ner från 80 kr till 63 kr aktie. En rejäl dipp på -21% på en kort tid. Jag köpte i ett par omgångar för en snittkurs på 68 kr. Det var fortfarande dyrt tyckte jag och hög PE tal. Tänkte då att kursen återhämtar sig till 80 kr snart och då ligger jag på plus. Titta hur det blev:




Kursen gick upp tillbaka till 80 kr och sen vidare upp till 140 kr! Fortnox lyckades att släppa ut fina rapporter hela tiden, alla ville ha den, småsparare, kändisar och fondbolagen. Min portfölj började visa +106% på 7 månader! Jag blev orolig och började gräva i deras rapporter och historiken. Visste inte hur jag ska göra, köpa mer eller sälja? Börsdata visar historisk PE värde på ungefär 45 det senaste 9 åren. Vad är det som gör att vi har PE på 93 idag?  




Om vinsterna ökar i samma takt som innan på ungefär 50% per år då borde vi ha ungefär 1,5 kr vinst per aktie enligt Avanza för 2019. Vilken kurs borde vi ligga på nu med tanken på historiken? Om vinster i år är 1,5 kr gånger PE tal på 45 då får vi en ungefärlig riktkurs enligt historiken på 67,5 kr. Vilken är bara hälften av det vi har idag. Mhm, om Fortnox levererar ännu bättre och får 2 kr vinsten för 2019? En riktkurs borde vara 2 kr gånger PE 45 = 90 kr. Kan vara så att marknaden prisar in nästa års vinst med. En 50% ökning igen från 2 kr blir 3 kr under 2020. Dessa 3 kr gånger historisk PE på 45 skulle betyda en kurs på 135 kr vilket är mer rimligt. Då har vi tillsammans lyckades att klura ut frågetecken, varför är kursen så dyr och PE så hög. Det förväntas av Fortnox att höja vinsten med 50% årligen och marknaden har prisat in redan nästa års vinst.

Nu när vi är igång kan vi testa att se vart kursen är på väg nästa år. Om Fortnox levererar som de gjord senaste åren, då borde året 2021 ha en vinst per aktie på ungefär 4,5 kr. Tar vi den gånger PE 45 får vi en riktkurs på 202 kr.  

Så länge Fortnox inte tappar kunder, lyckas att höja priserna, skapar nya innovativa lösningar, lyckas att få ungefär 50% ökning på vinster varje år, kommer kursen att rulla på som det gör, framåt med full styrka. En enda dålig parameter räcker för att kursen ska ner till från extrem hög PE till hög PE.

Vågar man köpa mer eller ska man behålla det man har? Ska man sälja och ta hem vinsten? Det är helt upp till dig och hur du tror kommer att gå för Fortnox i framtiden, det är ingen som vet. Undrar du hur jag gör? Se grafen nedan.




Jag har klurat länge på detta, om man ska behålla eller sälja. Enligt mina uträkningar som jag gjorde kom jag fram till att minska risken. Fortnox kan fortsätta som de gjorde innan och kursen kan gå upp till 200 kr inom några år. Det kan lika väl sakta in med antalet nya kunder och vinsterna minska något. Det kommer med största sannolikhet fortsätta gå bra för Fortnox i många år, men kursen är enligt mig övervärderad just nu och risken för kursras är högre än att kursen går upp ännu mer. Jag sålde hälften av mitt innehav med vinst på +106%. Det som är kvar är med andra ord grattis aktier då jag fått tillbaka min investering. Buy low and sell high har många sagt, när people are greedy. Jag tror PE tal på nästan 100 är lite för mycket när snittet historisk ligger på 12-16 för vanliga bolag. Kursraketer brukar ha dubbla, i Fortnox fallet tre gånger så stor PE är normalt, men nu ska man betala 7 gånger mer än man gör på andra bolag. Tiden får visa om jag hade rätt eller fel. Fortnox är kvar på bevakning och jag köper mer när det dippar till önskad läge, vilket är så nära botten som möjligt. Det är då man lyckas få 100% avkastning på 7 månader.

No comments:

Post a Comment