Thursday, August 1, 2019

Handelskrig USA vs KINA


USA inför nya tullar för Kina från och med 1 september om 10% på kinesiska varor. USA börs faller med -2% efter uttalandet på Twitter. Det som kommer att hända imorgon är att Hongkong börs kommer att falla och dra ner mer eller mindre alla värdens börser ner inklusive Sverige. Ska man vara orolig? Nej.

Det har vi hört nu många gånger senaste 2 åren att han inför nya tullar och efter rejäl turbulens på marknader går kurserna ändå upp efteråt när det lugnar ner sig. Det märks att under juli har de flesta varit på semestrar och vi hade en lugn sommarbörs. Nu är det snart igång igen och fondförvaltare kommer köpa och sälja stora volymer. När det händer är det en perfekt läge att gå in som investerare och köpa bolagen man gillar billigare.

Bolag som går ner mest är cykliska bolag, även teknik och skog. Det som brukar stå emot bra när det krisar är mat och läkemedel. Jag har mina ögon på mina favoritbolag och så fort kursen sjunker till önskad läge så trycker jag på köp. Kommer även att fylla lite på min nya aktiefond då den har varit rätt dyr.

Viktigt att komma ihåg att kursen och bolaget har ibland ingen logik mellan varandra. Ibland när stora ägare säljer av sina aktier, så går kursen rejält ner utan något större anledning, bara för att någon var rädd och sålde av sitt innehav. Pass på och köp bolagen som tjänar pengar och du tror på långsiktigt, så repar sig kursen efteråt. 

Jag tror även att Trump själv har massor med aktier eller hans bekanta som drar nytta av detta. De kan köpa in sig billigt och sen ta bort alla tullar och när kursen repar sig skapa en förmögenhet på andra investerare. 

Som jag nämnt tidigare, ha inte alla pengar på börsen, sprida ut risken och spara lite vid sidan om, amortera på lån och investera mindre belopp när börsen går bra och mer när många säljer och det lyser rött överallt. Jag längtar tills nästa krasch, då kan man köpa fina bolag riktigt billigt. Detta är inte något stort, bara några procent ner.

Nästa möte mellan USA och Kina är inplanerad under september, så det kommer att vara lite turbulent fram tills dess på marknaden. Som vanligt med andra ord... 


No comments:

Post a Comment