Thursday, August 22, 2019

Förmåner på jobbet



Många känner säkert till förmåner som man får oftast på jobbet. Det kan vara friskvård, skobidrag, parkeringsplats, bil eller något annat. Vet du inte vad förmån är så enkelt förklarad är det en utbetalning till dig från arbetsgivare istället för lön. 

Många tror att det är grattis och gärna utnyttjar den varje år, men inte jag. I år fick jag igen min friskvårdsförmån på 1 500 kr och när jag räknade på det om det är värd att använda den, så var det inte. Förmån räknas som lön och beskattas som om du hade fått högre lön. Om jag spenderar 1 500 kr på massage, så får jag 1 500 kr tillbaka som förmån på nästkommande lön, då är min lön högre och beskattar med högre skatt. När jag tittade i tabellen på skatteverket så blev skillnaden på 407 kr. 

Det är klart värd att använda förmånen om man ändå har tänkt sig att gå på massage, men har man inte tänkt sig så varför ska man använda den och köpa massage för i mitt fall 407 kr som jag inte ens vill ha? Min sambo kan ge mig massage kostnadsfritt om jag vill ha det någon gång.

En annan förmån jag får är skobidrag på 1 500 kr vilket jag använder varje år, då jag köper skor oavsett så blir det billigare med förmån. Oftast blir det två par skor för 1 500 kr och det kostar mig 407 kr i skatt från nästkommande lön. 


No comments:

Post a Comment