Friday, January 6, 2023

Nyårslöften och mål för 2023



I början av varje år sätter jag upp några mål som jag vill uppnå under året. Förra året tror jag missade att skriva upp det på bloggen, men hade såklart det i huvudet. I år tar vi tag i saken direkt och tänkte skriva ner några punkter som jag ska satsa på att uppnå under 2023. Dom flesta håller säkert med att när man har det nerskrivet och följer upp det då och då, är det lättare att uppnå dom. Både delmål och mål är viktiga. Nu gäller det att drömma stort (men rimligt) 📝:

  • Fokusera mer på hälsan (senaste tiden har det varit brist på det)

  • Ge inte upp på bloggen och nå 250 000 sidvisningar (750 000 totalt)

  • Tjäna på sidoinkomster 30 000 kr

  • Fortsätta spara i aktier/fonder minst 10% av våra löner

  • Extra amortera på bolånet och göra en plan för att bli skuldfri år 2025

  • Renovera sista rummet i källaren

  • Läsa minst 12 böcker om psykologi, ekonomi eller börs

  • Börja tjäna pengar från 12:e sidoinkomsten

  • Skapa ännu fler sidoinkomster

  • Gå på årsstämma (Nibe i Markaryd t.ex.)

  • Resa utomlands

  • Göra en bokutlottning

Som ni ser så har jag lite blandade mål och jag tror starkt att om inget stort händer i livet att vi kommer uppnå dom flesta av dom (förhoppningsvis alla). Som ni märker så skriver jag inte nyårslöften i texten och det är för att lura hjärnan lite. Löften kan lätt försvinna ute i luften redan efter ett par veckor, men målen vill man uppnå. Man har naturlig drivkraft att lära sig saker och uppnå sina mål. 

Delmål lägger jag upp bara för riktigt stora saker, som att spara en miljon, nå 3 miljoner i nettoförmögenhet (tillgångar minus skulder) och renovera klart huset. Då krävs det många delmål för att kunna följa resultatet. Hur brukar ni göra? Skriver ni ens upp saker som ska göras eller det ni vill göra?

Under årets gång kommer jag checka av målen och kommentera dom, för att både hålla koll på dom och lyckas att göra alla. Dom svåraste målen kan vara att läsa en bok i månaden, misstänker att man kommer tröttna på det snabbt. Även 30 000 kr i sidoinkomster kan vara lite kämpigt. Årsstämma är också en utmaning, man behöver ta ledigt från jobbet och åka iväg till en helt  annan stad. Vi får se helt enkelt. Vi börjar här!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment