Saturday, January 28, 2023

SCA och Billerud ser sämre efterfråga



För SCA steg försäljningen under 2022 med 10% jämfört med året innan. Vinsten steg också med 12% på grund av ökade priser till kund samt kostnadsförbättringar. Kassaflöde stärktas också från 5,2 miljarder till 5,6 miljarder. Försäljningen är högst någonsin för SCA vilket visar styrka i bolaget. SCA äger mycket skogsland som är ungefär 2,7 miljoner hektar. Priserna har ökat på skogsland med 13% under 2022 vilket är positivt för oss aktieägare. Dom kan alltid sälja av lite om det skulle behövas lite mer pengar.

Vinst per aktie blev 9,61 kr (8,46 kr för 2021)

Eftersom bolaget tjänar bra med pengar så delas en del av dom ut i form av utdelning. Vi som aktieägare kommer få 2,5 kr per aktie, vilket är en ökning med 0,25 kr från förra året. Det finns dock frågetecken och utmaningar framöver. Sista kvartalet under 2022 föll vinsten kraftigt på grund av lägre priser på virket. Jag tror det kommer fortsätta så, i VD ordet stod det att efterfrågan är svag på byggmaterial (jag tror att det kommer bli ett tufft år för byggbolag som JM och Skanska). Castellum har redan nämnt att dom inte ska bygga nya projekt i år. En nedgång i fastighetsbranschen på väg tillbaka igen, eller är det inprisat? Även förpackningsmaterial minskade i efterfråga. 

SCA fortsätter investera i vindparker för grön el. SCA kommer kunna använda elen själva och vara snart självförsörjande på el. Ungefär 20% av Sveriges vindparker är installerade på SCAs mark. Personligen tycker jag om rapporten, den är stark, men framtidsutsikter är ganska dåliga under 2023, skulle inte förvåna mig om aktiekursen föll ännu mer från dagens nivå. 

Billerudkorsnäs heter från och med nu bara Billerud. Bolaget skriver direkt i rapporten att framtidsutsikter är försämrade med svagare efterfråga. Bolaget ska starta ett treårigt effektivitetsförbättringsprogram i region Europa. Utdelning dock höjs till 5,5 kr plus en extra utdelning på 2 kr per aktie. Försäljning upp med 63%. Vinsten ökade med 209%. Anledningen är förvärv av bolaget Verso.

Som jag skrev innan så har Avanza haft en felaktig förväntad vinst per aktie på sin hemsida. Istället borde det ha stått över 20 kronor och inte 15,9 kr och det är precis vad Billerud har tjänat under 2022, det är 20,09 kr per aktie. Billerud kan lätt dela ut en tredjedel av pengarna och det ska dom göra. Dock är jag lite orolig kring framtidsutsikter och det är extremt svårt att räkna på vinst för 2023 eftersom marknaden viker ner. Vinst blir det, frågan är bara hur stor? Billerud ser också mindre efterfråga, precis som SCA och andra skogsbolag.

Lägsta PE i skogsbranschen historiskt är 8, om Billeruds vinst faller -50% under året så är rimlig aktiekurs idag är på 8*10= 80 kr. Jag vet inte vad vinsten blir, men räknar med -25% under året som jag ska korrigera om 3 månader igen. En vinst på 15 kr hoppas jag att dom lyckas tjäna ihop, gånger PE 8 är rimlig kurs enligt mig är 120 kr och lägre än så blir den nog inte. Normal PE under normala världsförhållanden är 16 vilket gör att när ekonomin återhämtar sig så kommer kursen stiga till 240 kr. Mer än så om bolaget kommer tjäna 15 kr eller mer per aktie. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment