Tuesday, January 31, 2023

Aktieköp och sälj i Januari



Januari var en bra månad, oväntat bra. Extra inkomster har redan genererat 1 400 kronor, jag avslutade ett hemlig projekt som ska också bära frukt antingen i slutet av året eller nästa år. Förutom lönen så fick jag även utbetald arbetstidsförkortning och jag har börjat att producera ytterligare en till sidoinkomst. Snart kommer jag tappa räkningen hur många jag har. Fördelen med dessa inkomster är att dom flesta gör man bara en gång och sedan får man in pengarna löpande månad för månad. 

Under januari har jag köpt en hel del på börsen och även sålt lite, vilket jag gör ytterst sällan. Börsen har gått upp ganska kraftigt under månaden och återhämtat nästan hälften av börsnedgången under 2022. Hur resten av året spelat ut är det högst oklart. Många tror på fortsatt nedgång men den stiger istället. Troligtvis stora pengarna som kommer in i aktier igen, speciellt fonder som har rasat som småbolag, fastigheter och teknik. 

Rapporterna som har kommit ut för sista kvartalet 2022 av olika bolag ser helt okej ut. Många höjda utdelningar vilket är konstigt med tanke på vad som sker eller kommer ske i världen (recession). Kanske marknaden tror inte längre på en rejäl krasch, kanske -20% räckte? Hur som helst är det bra att vara långsiktig.

Jag sålde lite Fortnox i portföljen, oavsett hur jag räknat så får jag en väldigt dyr pris på den. Från PE100 borde det gå ned till PE70 och år 2025 till PE50 ungefär och ändå tycker jag att PE50 är dyrt. Det är ett fantastisk bolag, men ett exempel är, hade du köpt en fin Tesla bil för 2 miljoner när den annars kostar 1 miljon? Det är lite så med Fortnox, riktigt bra bolag men prislappen är extrem. Jag minskade och använde kassan till att köpa lite annat. Vad har jag köpt då?

Under månaden köpte jag mer av Länsförsäkringar USA fond, köpte även ETF som investerar i Indien som är typ samma sak som en fond fast billigare. Har även köpt lite fler aktier i Volvo för 200 kr styck för att jag ser 14 kronor i utdelning vilket är 10% av min inköpspris vilket är enormt mycket pengar som delas ut. Har köpt lite av Axfood för att jämna ut portföljen lite och väntar tills Investor dippar så får jag köpa lite mer där. Nu sitter jag med en månadslön i kassa och väntar på möjligheter på börsen, annars pyntar jag in dom i fonderna under kommande veckor. Vi får se. Kanske något bolag rasar på börsen och ger fin köpläge för den långsiktige. Vad har du köpt?

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Tror du gjorde ett bra sälj beslut där i Fortnox den är ju sjukt dyr!
    Själv har jag bara köpt lite Intrum när de meddelade om att de behåller utdelningen. Blir fina 10% DA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner31 January

      10% är mycket! Grattis till ett bra köp! Fortnox har jag sålt en gång innan för några år sedan och kursen fortsatte upp många år efter. Hoppas det inte blir igen att det fortsätter upp mot 100 kr. Förstår inte varför dom är så dyra. Lite säkrad vinst i alla fall är skönt.

      Delete
  2. Har följt din blogg ett tag nu.

    Ville väl bara säga att jag åkt dit på några uppdrag som skulle genererat pengar, visserligen mest av engångskaraktär, men inte fått betalt. Vilket är tråkigt, men ännu tråkigare för de personer som skulle ha betalt, när man springer på varandra. Min insats var timmar, bärhjälp, städning och inte ekonimiskt. Kanske man ska ha ett avtal av någon sort ibland.

    Pandan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner31 January

      Tack! Roligt att du hittade hit!

      Vad tråkigt när vissa inte betalar för tjänsten! Håller helt med dig, ett avtal krävs om betalaren ser skumt ut!

      Delete