Sunday, January 15, 2023

Alla på börsen har fel



Riksbanken trodde på noll ränta fram till 2024, snart har vi bolån på 5% och vi är nu i januari 2023. Riksbanken planerar att höja sin ränta ett par gånger till under våren. Dom hade helt fel. Inflation föll något i USA och alla förväntade sig samma i Sverige, den steg från 9,5% i november till 10,2% under december månad enligt SCB. Marknaden hade fel. Största ökningen är i elpriserna, men du, vi har inte ens haft minus grader här i södra Sverige. Det värsta kommer under slutet på januari och minst en månad framåt. Inflation kommer troligtvis öka ännu mer!

Det är ingen som vet vad som kommer att hända, men det är intressant att titta omkring och se alla som försöker förutspå framtiden. Alla har fel. Det jag ser är att företag fortsätter höja priserna. Swedbank ökade ju priser på kort och internetbetalningar, min arbetsplats höjde priserna något den 1 januari och det finns säkert tusentals andra företag som gjorde samma. Varför inte, om man kan det?

Ju dyrare det blir ju mindre vi kommer köpa. Dom bolagen som vi behöver kommer gå bra även fortsättningsvis. Vi kommer fortsätta köpa mat, använda banker, köpa kläder, elektronik och renovera hemma, fast kanske i mindre omfattning. Allt utöver kommer vi minska köpa helt enkelt. Många av mina bekanta har betalat mellan 6 000 - 13 000 kr i elkostnader. Hejdå dyr semester och lyxkonsumtion.

Även jag var stensäker på att Castellum kommer dela ut en höjd utdelning för 25 året i rad, den blev pausad. Jag hade fel. Embracer som jag tycker så mycket om föll -67% sedan högsta aktiekursen den 3 maj 2021. Aktien föll från 134 kr till 43 kr. Hela 11 analytiker försökte ge en rimlig riktkurs i november 2021, det varierade från 49 kr till 137 kr. Snittet låg på 84,6 kr och idag är kursen hälften av det. Alla hade fel. Hur ska vi kunna räkna rätt då? Bolag inom spelmarknaden har börjat vinstvarna, alla faller på börsen.

Ränta på CSN lån höjdes, ISK skatt höjdes till 0,88%, marknaden trodde på fortsatt börsfall under första halvan 2023, den började stiga istället och gått upp nu på 2 veckor till +8,34% inklusive utdelningar. Hela årets avkastning fick vi på två veckor. Analytiker har oftast fel, marknaden som helhet har ofta fel, både du och jag har fel och börsen styrs av en massa konstiga saker som vi inte ens kan förstå. 

Jag kanske har fel, men jag tror på en rejäl nedgång under kommande månader. Det finns väldigt många bolag som är fortsatt dyra, elräkningarna blir ännu dyrare, räntan kommer stiga ännu mer, kriget ser ingen slut och så vidare. Det blir bättre framöver, någon gång, men inget vet när. Nu sitter jag bara och tittar på börsen, gör varken stora köp eller sälj. Har en krigskassa redo. Hur gör du?

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Anonymous15 January

    Gustav: Tjena Marcus, tycker du inte att det är fyndläge i Embracer på dessa nivåer 43-44kr?
    Marcus: Hej! Det skulle kunna vara det. Problemet är att bolaget inte levererar ökad vinst per aktie över tid än. Att skapa det mervärdet per aktie krävs för att det ska vara fyndläge i Embracer och det återstår att se.

    Detta ifrån Privata Affärer i fred.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, jag såg det. Dock är Marcus själv inte jättelångsiktig i sina innehav. Han sålde Castellum t.ex. bara pga pausad utdelning. Skulle inte förvåna mig om han säljer även aktier som går ner.

      Vinsten kommer, bolaget har ju växt så det knakar, alldeles för mycket och för fort. Försäljningen slår alla rekord, kvartal för kvartal. Dom behöver bara sluta förvärva så mycket och fokusera på att visa vinsterna. Dom finns, det är bara att dom lägger dom pengarna på annat.

      Jag sitter kvar med aktierna och fortsätter följa deras utveckling, köper ibland något spel och ser andra göra detsamma. Dom har riktigt bra pipeline som är långt mycket bättre än konkurrenternas. Sen alla glömmer att 1/3 av Embracer är brädspel som är min stora hobby.

      Det blir bra på sikt, om aktier kursen faller så är det en möjlighet att köpa mer. Förlorar jag pengar i aktien så kommer Lars (VD) förlora miljoner, om inte miljarder, är inte insatt i hur mycket har äger. 20% av bolaget just nu om jag minns rätt.

      Delete
  2. Steg 1. Betala av de smålån som uppstått, totalt 45k kronor
    Steg 2. Spara ihop en buffert om 60k kronor.
    Steg 3. Investera dryga 15k per månad på börsen i de bolag jag tycker är köpvärda.

    Att ha 2 löner igen känns helt makabert.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två löner kan lösa alla problem 👍

      Delete
  3. Riksbanken är en katastrof när det gäller att förutspå framtiden, dom har alltid fel!
    Själv är jag full investerad sedan länge, vi satte nog botten i oktober. Dock finns det fortfarande många köplägen nu. Fastighetsbolagen är tex fortsatt ett smörgåsbord av fina lägen. Vissa förvärvsbolag ser också bra ut.
    Tror att året slutar på plus.

    ReplyDelete
  4. Det är inte konstigt att alla har fel i en marknad där saker just nu hoppar 20% upp eller ned så fort riksbanken eller fed andas. Både de som spår upp och de som spår ned kommer ju ha fel beroende på när man väljer att utvärdera grafen, haha.

    Nyckeln tror jag ligger i att inte förvänta sig kortsiktig avkastning utan att investera de pengar man kan avvara med riktigt lång tidshorisont. Det är inte omöjligt att vi får en dipp eller handlar sidledes i 10 år. Som alltid, vet vad du äger och handla bra bolag till bra priser och försök filtrera bort allt noise. Jag tror att du gör helt rätt i att avvakta ett bra läge för dig :)

    Dr. Dividend

    ReplyDelete