Monday, January 30, 2023

Värdering av Tesla, Avanza och Investor



Lyckades köpa Tesla på botten för 1 200 kr (120 dollar ungefär) för några veckor sedan och sedan dess har aktien stigit närmare 50%! Riktigt bra timing och det är för att jag tyckte att för det priset och PE talet på runt 30 är det helt okej köp. Jag hade ökat mer om det fortsatte falla men det gjorde den inte så det blev litet köp, men bra ändå. Riskhantering är viktigt, oavsett vad man köper.

Bolaget fortsätter leverera fina siffror, även i fjärde kvartalet, vinsten per aktie ökade med 57% till 1,07 dollar. Tittar vi på helåret så är det ännu bättre. Vinsten ökade 122% till 3,62 dollar per aktie under 2022 jämfört med 2021. Försäljning av bilar med 51%. Om PE 30 är rimligt och många investerare börjar köpa då, så betyder det att aktien borde stå på minst 109 dollar. Lyckas dom höja vinsten med i alla fall hälften av 122%, så är det en förväntad vinst på 5,83 dollar. Då kan aktien stiga till 175 dollar. Den handlas på 178 dollar idag så det är väldigt rimligt. 

Det förväntas alltså minst 50% ökning i vinst och det har Tesla levererat många gånger om. Jag tycker att aktien är köpvärd även på dessa nivåer. Många vill äga Tesla och priserna är ganska höga, men senaste tiden har priserna fallit något och fler som har råd kommer välja Tesla framför andra bilmärken. Vissa säger att konkurrenter har fina bilar med, det är sant, men Tesla har ändå byggt en brand som är först på listan i både kvalité, märke och utvecklat sina bilar länge. 

Jag har hoppat över 2 rapporter hittills och det är Investor och Avanza. Investor är en tråkig innehav som presterar bra, det är inget jag följer noga, för att dom äger en massa bolag och jag ser dom som en fond. Utdelning höjdes med 10% vilket är starkt. Det viktigaste för mig är substansrabatt och jag är köpare när den är på runt 18% eller högre. Idag är den på 10,64% enligt ibindex.se. 

Avanza har fallit rejält och börjat återhämta sig, jag tycker fortfarande att aktien är väldigt dyr och det har jag skrivit om för 3 månader sedan. En rimlig PE enligt mig är runt 15, lite mer än storbank på 10. Dom flesta siffror föll -10% eller -20% mot 2021 och det är för att 2021 har varit extremt stark år för Avanza. Resultat per aktie blev 10,69 kr och det är ungefär vad den blir även 2023 skulle jag tro.

10 kr i vinst gånger PE15 som jag hade max betalat är 150 kr som jag tycker aktien borde kosta. Den handlas på 250 kr ungefär. PE talet är alltså 25 idag. Ganska högt och marknaden tror på att Avanza kommer fortsätta leverera starka siffror framöver, det är jag tveksam till. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment