Friday, January 20, 2023

Blogger har många buggar



2023 tänkte jag börja med en blogguppdatering. Som ni säkert sett så har jag ändrat utseende på bloggen, ett helt ny logga som jag fick hjälp av en designer och har lagt till översättningsknappen så att läsare från andra länder kan läsa på sitt språk om dom föredrar det. New year, new me. Även Twitter uppdaterades med samma logga, fast i svart bakgrund. Jag tog även bort flikar portfölj, om mig och kontakt och jag ska förklara varför alldeles strax.

Översättningsknappen buggar. Det saknas till exempel engelska i rullistan, men om man väljer ett annat språk, till exempel danska, så dyker engelska upp, då kan man byta från danska till engelska. Översättning till engelska fungerar bra. Blogger är ju en gratis hemsida och här saknas det support och buggrättningar. Vi får leva med dom felen som finns. Vissa språk översätts rätt, vissa översätts inte alls och vissa översätter bara enstaka ord. Märkligt.

Flikar som jag hade innan, hem, portfölj, om mig och kontakt tog jag bort. Anledningen är en bugg. Av någon anledning dyker det upp Home flik, vilket jag inte vill ha. Skapar jag ett flik som heter kontakt så dyker det upp Home också. Det går inte heller att ändra den till svenska. Blogger har en hel del buggar, hittade även fler fel bakom systemet som inte syns i bloggen. Synd att dom inte har support eller att man kan betala för att få support och få fler funktioner. Ska fundera på att köpa en hemsida, men ni som känner mig vet, att jag är oftast snål. 

Eftersom det är extra mycket att göra på jobbet just nu kommer jag uppdatera bloggen varannan dag. En till anledning är att jag vill skriva bättre inlägg än förra året, vilket tar mer tid. Jag skrev inlägg nästan dagligen innan, men det händer inte så mycket ibland, så det känns fel att posta inlägg bara för att. Hellre varannan dag och mer intressanta saker. Har vi tur så dyker det upp inlägg dagligen, men det blir bara ett bonus!

Jag ska fundera på hur jag ska göra med flikar, jag behöver lägga ut portföljen, förändringar i den, mina kontaktuppgifter för läsarfrågor och samarbeten samt lite om mig, så att folk vet vem jag är och vad jag gör. Hoppas ni gillar bloggens utseende, än så länge har jag inte fått några kommentarer kring den, så är ni snälla så skriv gärna en kommentar om vad ni tycker om den. På Twitter fick jag en del likes, men inte en enda kommentar. 

*En liten uppdatering sedan jag skrev inlägget är att jag la till flikar ändå. Många av er vill se portföljen och mina kontaktuppgifter. Har även fått några positiva kommentarer kring bloggens utseende, vilket jag tackar för!

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Tycker det är mycket trevligare här nu - bra jobbat. Vill du ta nästa steg rekommenderar jag Wordpress. Jag har via One.com och det fungerar mycket bra. Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner20 January

      Tack och detsamma!

      Delete