Monday, January 2, 2023

Fantastisk 2021, tragisk 2022



I bilden ser du alla mina innehav, ju större logga desto mer pengar har jag investerat i bolaget. Castellum är störst och här har jag investerat ungefär 40% mer än jag tänkt mig från början. Jag ville ha lika innehav i alla branscher, men när aktien föll -55% sedan topp (samma som under värsta finanskrisen 2008) kunde jag inte låta bli. Jag ser det som fyndläge eftersom om några år är aktien tillbaka på all time high igen. Då kommer jag tjäna en massa pengar. 

Om jag har fel och aktien aldrig återhämtar sig till nya rekordnivåer, då har jag en rad andra innehav. Embracer till exempel, bästa spel och brädspel företag i Norden, om inte hela Europa. Axfood (Willys) och Investor (ABB, Astra Zeneca, Nasdaq) är självklara innehav. Dom äger många fler bolag än de som är skrivna i parentes.

Ställde en fråga på Twitter och alla håller med mig, att det är en fin portfölj och högst risk just nu ligger i Swedbank och Securitas. Det har jag sagt även för 1-2 år sedan att dessa innehav är svagaste kort i min portfölj. Dock tjänar dom fint med pengar och har stabila intäkter. Jag får hålla ett extra öga på dom.

2022 har varit ett bra år egentligen, även om min portfölj ligger på rejäl minus. Hälften av det minuset är just från Castellum och Embracer, hade dom aktierna haft -10% och inte -50% så hade hela min portfölj haft en avkastning på ungefär -10%. Vilket är såklart bättre än index som helhet. Men det är som det är. Jag tror dock att aktiekurserna har fallit för mycket och det blir rejäl uppsida 2023 för min portfölj. I värsta fall 2024.

Bästa innehavet 2022 är Axfood med +9,79% följt av Swedbank på bara -2,64%. Sämsta är Tesla -65% (litet innehav) följt av Embracer -51%. Dom flesta andra innehav ligger på mellan -10% och -30%. Totalt har min portfölj fallit med -17,5% men å andra sidan har jag haft fantastisk 2021 med +29,58%. Genom året rättar det till sig till ungefär 10% i snitt per år. Hur 2022 har varit är av mindre betydelse för mig, jag tittar alltid på sedan start, för att över långa tidsperioden vill jag få mina förväntade 10% per år. 

Sedan start januari 2018 har portföljen gått upp +85,11% vilket är långt mycket bättre än OMXS30 (dom 30 mest omsatta bolag på börsen). Även efter denna kraftiga nedgång. OMXS30 gick upp under samma period bara +48,25% inklusive utdelningar. Hela Stockholmsbörsen gick upp +56,11% och Global index som alla jämför sig med +67,12%. Därför sparar jag i enstaka aktier, för att jag kan göra bättre avkastning själv än att köpa ett indexfond (som få slår över tid).

5 år är inte lång period säger vissa, men en gång hörde jag från Buffett själv att minst 5 år ska man titta på om man vill jämföra sig med global index. Då har jag slagit den. Med råge. Om Castellum och Embracer återhämtar sig, vilket är högst troligt, så kommer mellanskillnaden i avkastning bli ännu större framöver. Ett helt okej år, nu blickar vi mot 2023!

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous02 January

    Bra skrivet, tack för Ditt inlägg. (⁠•⁠‿⁠•⁠)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner02 January

      Tack! Du är så snäll! Jag försöker skriva ännu bättre inlägg i år än förra året! Du kommer troligtvis gilla vad som kommer under månaden! 😉

      Delete
    2. Anonymous02 January

      Bröderna Wingefors skapelse sjönk med 51 % i år.

      Jag vill ej vara en besserwizzer.
      Har du verkeligen kollat detta bolag noga igennom.
      P/E tal - 77
      Vinst pr aktie 0,61 kr
      Rörelsemarginal -9,87
      Bröderna sitter på 39,8 % av röst aktierna
      O utdelning i alla år.
      Räntetäckningsgrad
      −462,08%.

      Delete
    3. Vinsterna kommer när dom slutar med stora förvärv. Ge aktien tid, ett par år hit eller dit är för kort tid. Har lyssnat på tillverkare av spel och brädspel och enorm mycket kommer släpas kommande åren. Alla är taggade för att leverera och visa upp vad dom gjort men de får inte än. Jag tror på Lars och i värsta fall går det att särnotera någon ben i bolaget. Han vet vad han gör, från litet bolag blev det europas största.

      Delete
  2. Anonymous02 January

    Hej 2 an
    Då alla på Twitter håller med dig, då bör du ta ett varv till.
    Christer Gardell " kronan är en skitvaluta".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det går upp, det går ner. Vad finns det för alternativ? Sälja allt med förlust?

      Delete