Thursday, April 6, 2023

Grow Rich With The Power of Your Subconscious Mind - Bokrecension



Som vanligt går jag igenom boken lite snabbt och lägger till lite egna tankar. Jag har som mål att skriva en kortare recension av en bok en gång i månaden. Det ska totalt vara 12 bokrecensioner under 2023. Detta är 4:e bok jag läst. Vissa säger att man lär sig mycket och växer som människa när man läser många böcker. Jag har lärt mig en hel del redan, men det finns alltid några saker i varje bok som jag tar med mig. Det gäller också att komma ihåg saker, det spelar ingen roll om du läser en bok per vecka men glömmer sedan allt du läst.

Enligt författaren så förstärks våra tankar. Om vi tänker på oroligheter så tenderar vi fortsätta göra det även omedvetet. Vi söker även efter dåliga nyheter för att det är det vi vill se mer av. Varför inte försöka vända på det, tänk på saker som ger dig glädje, lugnet och styrka. Ungefär som att simma, om du slappnar av så kan du flytta på vattnet. Börjar du stressa, röra på dig och sprida panik så kan du inte flytta på vattnet längre. Tankarna förstärks av det du har i huvudet.

Tänker du på pengar så kommer det attrahera pengar. Du kommer se pengarna överallt, du kommer lägga märke på vart dom är, hur dom rör sig i samhället och hur du får dom. Pengarna i sig är inte goda eller onda. Det är en person som avgör hur pengarna används. Pengarna är bara ett verktyg, som en hammare för en snickare. Du kan klara dig utan pengar, men det underlättar att ha pengar, allt blir bara mycket smidigare och fortare.

Många tänker bort sina positiva tankar och möjligheter. Ett jobberbjudande till exempel som är längre bort, många tackar nej till det. Det passar inte riktigt med barn, jag behöver ta en buss, jag vet inte om jag kommer klara av jobbet, otydlig arbetsbeskrivning och lönen är inte så hög som jag trodde. 

Ibland ligger man på stranden och solar, sen börjar man tänka om man låst dörren, om man tog med sig nycklarna, om vattenflaskan finns i korgen, om man gjort allt på jobbet innan man gick på semester och en massa andra tankar. Man bygger bara på oroligheter. Det är en själv som avgör hur tankarna går. Man kan bryta dom när som och ändra till de positiva. Testa.

En bok om mycket hokus pokus, om man kan göra det eller inte får var och en avgöra. Ingenting är enkelt i livet, även här, en måndag morgon, hur lätt är det att tänka positivt tidigt på morgonen när man är hungrig, trött och nyvaken? Jag är skeptisk till det hela, men jag ska testa och försöka ändra på mig lite. Jag har inget att förlora. Vad känner du om det? Hur går dina tankar, på högvarv kanske? Boken heter som jag nämnt i rubriken Grow Rich With The Power of Your Subconscious Mind.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous07 April

    Låter som en intressant bok, där finns en liknande som heter '7 goda vanor' skriven av Stephen R. Covey. Om du inte redan har läst den så skulle jag rekommendera den. Handlar lite om hur man ändrar sitt perspektiv och hur man ser på saker här i världen.

    ReplyDelete