Wednesday, April 19, 2023

Min månadssparande på börsen



Många blev nyfikna på hur mycket jag sparar på börsen varje månad och det finns ingen rätt svar egentligen. Vissa månader var det noll (totalt sett 3 månader jag inte sparat under 5+ års tid), andra månader var det mellan 1 000 till 9 000 kr per månad och sedan fanns det några speciella månader när börsen föll kraftigt.

Vad gör man när kontot lyser -5% på en och samma dag? -8%? Precis, man köper mer. Under Covid kraschen gick portföljen ner i värde med -33% på några få veckor och då köpte jag mycket mer. Som mest har jag sparat 27 000 kr under en enskild månad hittills. 

Ibland lyckas man köpa rätt, ibland inte riktigt. Till exempel köpte jag Nordic Paper för 28-32 kr när alla var oroliga för höga elpriser och jag köpte massor. Trodde inte på 10 kr per kWh vilket var helt rätt. Sedan fyllde jag på löpande lite dyrare. Idag några månader senare är kursen på 43 kr (efter en kollaps i aktien igår på -8,42% på grund av att Nordea sänkt sin rekommendation för Nordic Paper till behåll (i stället för köp) och jag ligger fortfarande runt 20% plus. Inte en enda person har klagat på höga elpriser senaste veckorna. Det är billig el senaste månaderna till och med. Vinter var ovanligt varm och blåsig. 

Nordea har med högsta sannolikhet väldigt fel angående Nordic Paper, aktien borde fortsätta stiga men jag tror dom vill skrämma marknaden lite och köpa in sig billigare. Utdelning är redan över 10% och nästa år borde det vara över 5%. Jag tycker aktien är väldigt attraktiv just nu. Även om deras vinst faller kraftigt i år.

Vart köpte jag fel? Jag köpte massor Castellum aktier när kursen halverades utan några större anledningar. Högre räntor visste vi alla att vi kommer att få, men trodde inte på så stor ras i aktien. Pausad utdelning förstärkte bara nedgången ytterligare. Jag har dock köpt fler aktier varje månad. Har inte sålt en enda. När utdelningen kommer tillbaka så kommer jag få ännu mer utdelning.

Embracer var också en aktie som toppade över 130 kr per aktie vid flera tillfällen. Idag är aktiekursen på 46 kr. Ungefär -66% fall. Det känns i portföljen kan jag säga när man köpt på sig massor under tiden. Min inköp totalt sett över lång period hamnade på 70 kr. Lyckades sänka inköpspriset rejält och tycker att jag fick aktier billigt, men ändå föll kursen ännu mer. Jag känner mig dock trygg med bolaget och VD. Embracer gör fina spel och brädspel/kortspel som jag fortsätter köpa då och då.

Spelkritikernas omdömen för Embracers AAA-spel Dead Island 2, som släpps på fredag, har börjat trilla in på tisdagseftermiddagen. Betygen samlas bland annat in av sajten Opencritic och utmynnar i ett snittbetyg på en skala från 0-100. Opencritics så kallade "Top Critic Average" för Dead Island 2 låg på tisdagseftermiddagen på 73 efter att 52 omdömen samlats in. Det är väldigt bra betyd och aktien gick upp +4% igår. 

Jag gillar mina aktier, månadssparande som jag har och jag tror starkt på bolagen jag äger. Även OM jag misslyckas i en enskild aktie här och där så gör det inget i stora hela, som helhet kommer portföljen ändå stiga och leverera fin avkastning över tid. Hur ser din månadssparande ut? 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous19 April

    Jag köper inte månadsvis utan fyller på innehaven när det är riktigt blodröda börsdagar alt. när något innehav dippar dramatiskt eller i mitt tycke omotiverat mycket, ungefär som du beskriver. Jag har en portfölj med ett 30-tal aktier/fonder/ETF som jag betraktar som närmast "eviga" innehav.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då är vi ganska lika i tankesättet! T.ex. just nu köper jag inget, har redan fyllt på i aktier som dippat, nu väntar jag bara på bättre eller sämre tider :) Ha en fortsatt fin dag!

      Delete