Sunday, April 16, 2023

Vecka 15 Svampinfektion



Stark vecka 15 på börsen avslutades i min portfölj på +2,5% och i år över +10%. Det blev positiv avkastning under veckan på grund av flera faktorer som är enligt mig självklara men vissa kommer skrika direkt - "Du kan inte se framtiden!". Det kan jag inte, men jag tänker logiskt, kommer inflation fortsätta till 15-20%? Troligtvis inte. Kommer räntehöjningarna bromsa in och normaliseras? Ja.

Den svenska inflationstakten gick ner mer än väntat i mars. Den breda KPI-inflationen sjönk från 12,0 procent i februari till 10,6 procent i mars. Analytikernas konsensusprognos låg på att KPI skulle landa på 11,1 procent. Förhoppningen är förstås att det här markerar den vändning för inflationen som i princip alla gått och väntat på. Däremot ligger inflation fortsatt alldeles för högt för att Riksbanken ska börja backa från en räntehöjning vid aprilmötet. En höjning som Placera tror kan bli den sista.

Det är såklart goda nyheter för alla som har skulder, speciellt fastighetssektor och den steg som attans under veckan. Castellum som jag äger gick upp från 121 kr till 129 kr som är min största innehav pengamässigt. Aktien gick upp mer än 8% på en vecka när det annars är årsavkastning på börsen. Det drog hela portföljen uppåt.

Volvo har visat sina preliminära siffror för första kvartalet som också var mycket bättre än väntat. Volvo rullade ut en omvänd vinstvarning under tisdagskvällen där rörelseresultatet för Q1 landar på rekordnivå - bästa kvartalsresultatet i bolagets historia. Aktien hoppade kraftigt uppåt under veckan med nästan +10%. Det finns fortfarande många billiga aktier där ute och även i min portfölj. Jag tror att året kommer sluta på ungefär +15% för i år för mig.

Volvo har bland annat betalat ut utdelning under veckan och även här ramlade det in flera tusen kronor vilket jag är väldigt glad och stolt över. Fantastisk bolag med fin framtid framför sig. Har levererat fina resultat i många år nu.

Enda som saknas nu är att Billerud ska återhämta sig (speciellt efter svampinfektion i USA där 1 person avlidit av det jag hört senast och nästan 100 smittade. Bruket är avstängd kommande veckorna), alldeles för billig aktie just nu blev ännu billigare. Embracer kommer gå också upp efter en rapport eller två, det finns mycket spännande i bolaget som alla väntar på. Securitas är också billig kring hundralappen och förvärvet kommer visa fina vinster i år. Alla andra aktier tuggar också på fast i lägre tempo. Bra vecka helt enkelt. Hur gick det för dig? Blir spännande med rapportsäsongen för kvartal ett som har börjat dra igång.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous16 April

    Jag har 1000 Stora Enso och 300 Upm. Jag tror att skogen kommer att vara en vinnande sektor. De här bolagen är redan idag och särskilt i framtiden så mycket mer än papper och massa. Men båda företagen värderas just nu utifrån historisk affärsmodell. Men kolla in deras portfölj av pipeline produkter! Jag är långsiktig och lugn med innehaven, det här kommer att bli hur bra som helst från -24 och framåt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bara för något år sedan var alla nyhetsrubriker - Guld och gröna skogar. Dom skulle ju omvärderas och aktierna steg. Nu är det ingen som vill röra skogsbolag, men tids nog som du säger blir det riktigt bra vinster (igen) och aktier kommer fortsätta stiga med höga utdelningar som följd (dom är redan höga) tycker jag. Fortsätt köpa på :) En bransch som verkligen är framtiden och behövs oavsett konjunktur.

      Delete