Sunday, April 30, 2023

Aprils intäkter från sidoinkomster



April är äntligen över. Den har varit lite speciell både på jobbet, hemma och i trädgården. Nu är den i alla fall bakom oss och vi kan summera månaden. Sparandet delades upp i tre delar (som alltid), vi började renovera hemma till det som hade störst behov, vi amorterar extra på vår bostadslån och sparande till Avanza var lite lägre än vanligt i April. Det är just på grund av amorteringen, vi vill bli av med skulden snarast möjligt. Räntorna är svåra att förutspå. 

Räntorna fortsätter upp och att betala över 5% är oacceptabelt. På ett lån på 1 miljon är det 50 000 kr per år. Dom flesta har dock 2 miljoner i lån, vilket gör att man ska betala 100 000 kr per år i bara räntekostnader (8 333 kr per månad). Varje ytterligare procent höjer räntekostnaden med 20 000 kr extra per år (1 666 kr per månad). Kan det bli 6% på bolån? Ja det kan det. Stackars dom som köpt bostad i storstad för ännu fler miljoner. Man ska ALDRIG maxa sina lån.

Under månaden har jag fått via olika sidoinkomster och försäljningar 2 550 kr. Det är försäljning av "skräp" från källaren, hundklippning, bloggintäkter och försäljning av Två Månadslöner bok

I början av året skrev jag ner några mål inför 2023 som jag önskar uppfylla. Bland 12 olika saker så hade jag ett mål om att nå 30 000 kronor i sidoinkomster under året. Hittills rullar det på bra. Jag tror att jag kommer uppfylla nästan alla mål. Det är dock mer än halvår kvar, kanske jag lyckas med alla mål för 2023

Förväntar mig ungefär 28 000 besök på bloggen denna månad vilket är näst bästa månad hittills. I mars hade jag 34 000! Mest lästa inlägg var 6 köpvärda aktier i april och jag tycker dom är fortfarande köpvärda även i maj. Embracer står ut i listan med +22% uppgång senaste månaden och Castellum +13%. Ändå, fortfarande köpvärda.

Hela 77% av besökare är från Sverige, 13% från Danmark och 4% från... Ryssland!? Resten är från övriga världen. Ryssland? Vem? Hur? Varför? Bra månad om vi summerar allt, nu går vi mot Maj och 1 Maj är ju ledig dag! Woop! Woop! Förresten, du har väl inte missat att följa mig på Instagram? Allt gott!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment