Wednesday, April 26, 2023

Visma trycker på gaspedalen i Q1 2023



Jag väntar och väntar och väntar på Vismas börsnotering. Det har jag gjort i 13 månader nu. Har även sålt av en stor stek i Fortnox för att ha pengar för att köpa in mig i Visma och ha ungefär 3-4% av portföljens värde. Jag kommer definitivt vara med i börsnoteringen och köpa in mig. Sedan beror det mycket på PE talet, under 30 är acceptabelt. Men inte mer. Fortnox som är verksam i liknande bransch handlas till PE över 100! 

Det är inte bara hög värdering som är orsaken till varför jag minskade i Fortnox, det är även oro som jag hörde i Vismas tidigare rapporter. Fler och fler bolag går i konkurs, fler har svårigheter ekonomiskt och företag är mer avvaktande på att köpa fler tjänster. Det borde ha påverkat Fortnox med kan man tycka, men icke, aktien steg väldigt fort och mycket, så jag sålde av hälften av mitt innehav till hela 150% vinst! 

Jag har följt Visma länge nu och skriver några kommentarer efter varje rapport. Nyligen kom det Vismas rapport för första 3 månader januari - mars 2023 och visar som vanligt starka siffror. Försäljningen steg 19% mot förra året, blev hela 10 förvärv under kvartalet bland annat i Tyskland och Portugal. Visma fortsätter visa trygghet i oroliga tider, oavsett lågkonjunktur visar bolaget försäljningsökningar i både nya och befintliga kunder.

SaaS tjänster står för över 70% av försäljningen vilket ger trygga återkommande månadsintäkter från många olika kunder. När dom flesta företag minskar antalet anställda och slutar investera så trycker Visma på gaspedalen. 

Kassaflöde visar 314 miljoner euro under kvartalet i relation till skulden på 2 558 miljoner euro. Totalt hade Visma 1 126 miljoner euro i kassa per den sista mars 2023. Personligen tycker jag att det är lite hög skuld som borde betas av lite mer. Förra året var skulden på 2 713 miljoner euro så det är bra att den minskar.

Totalt har Visma 1,5 miljoner kunder. Visma skickar även över 11 miljoner månatliga lönespecifikationer. Bolaget satsar mycket på AI, till exempel på nya produkter som översätter ord till text, som både minimerar fel, manuell hantering och sparar mycket tid. AI är framtiden och bolaget är redan på väg dit. Vismas produkter och tjänster kan du hitta i länken. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment