Tuesday, October 15, 2024

Bitcoin är en valuta påhitt



"Riksbanken har funnits sedan 1668 och vet vilka monetära system som fungerar. Bitcoin kan man jämföra med tavlor eller frimärken. Så länge man vet vilka risker som finns så är det ok att investera i Bitcoin. Att ekonomi ska fungera väl med endast bitcoin kommer troligtvis aldrig hända. Enligt historien så är valuta påhitt går alltid dåligt förr eller senare". Det har Stefan Ingves sagt i en intervju på Avanza.

Enligt Avanza: "Det kan vara svårt att bestämma eller förutspå värdet på en Bitcoin. Det finns nämligen ingen underliggande tillgång som är kopplad till värdet. Det innebär att Bitcoin värde avgörs helt och hållet av utbud och efterfrågan".

Jag vet att efterfråga ändras hela tiden. Oavsett vad det handlar om. Bitcoin var jättepopulär under en period och det kommer att vända en vacker dag. Om 50 år tror jag inte att Bitcoin är kvar. Därför äger jag inga kryptovalutor, oavsett vad dom heter eller hur bra dom går. 

Det är viktigt att påpeka att det finns INGEN underliggande tillgång. När du köper hus, har du ett hus. När du investerar i aktier så finns det ett bolag bakom som du äger en del av. När bolaget presterar bra så stiger även aktiekursen eftersom bolaget är värd mer. När Bitcoin går upp är det ren spekulation. 

Liknande gäller fysisk guld, tavlor, klockor, vin och liknande. Här har du något bakom, du får en sak som du kan göra något med, men värdet baseras helt på efterfrågan. Är det ingen som vill köpa vin, så får du dricka upp det själv. Är det ingen som vill köpa Bitcoin så är den värd noll och du har ingenting.

Jag avstår dessa investeringar och tycker att dom flesta borde göra det. Endast få kunniga kan tjäna pengar i dessa och det krävs bra timing, kunskap och kundkännedom. Annars får du inte sålt det. Kunskapen har inte jag och tycker inte det är värt tiden att lära sig. Avstår gärna alla klockor, tavlor och liknande. Tar bara plats.

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous15 October

    Det är lite lustigt hur du (och Ingves) upprepar om och om igen att det inte finns någon underliggande tillgång. Det är precis samma med svenska kronan, som du accepterar som betalmedel för ditt arbete och dina tillgångar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, jag förstår hur du tänker här, men jag ser det som att hela världen har accepterat kronan som betalmedel. Jag kan åka precis vart jag vill, gå till en bank eller bankautomat och växla mina kronor till deras valuta. Bitcoin är inte accepterad än och troligtvis kommer aldrig bli.

      Delete
    2. Anonymous15 October

      Det är inte över än, och bitcoin kan fortfarande visa sig vara ett ponzi. Men accepterad är den ju, en bitcoin är man villig att betala mer än en halv miljon kronor för. Ju längre tiden går desto större är sannolikheten att bitcoin överlever (lindy effekten)

      Delete
    3. Får vi se i framtiden. För mig är Bitcoin värdelös idag. För någon annan är den värd halv miljon.

      Delete
    4. Anonymous15 October

      Det är ju som med vinet som blev värt 0 men du kan dricka upp det. Om nu bitcoin blir värt 0 så har du fortfarande din bitcoin som du kan flytta runt mellan adresser.
      Den där underbara kronan som alla accepterar .... så länge de får nått för den annars är ju den oxo 0

      Delete
    5. Anonymous15 October

      Jag är mer skeptisk mot fiat än jag är frälst av krypto. Den övertygelsen om sek/usd/eur stabilitet och gångbarhet som många bitcoin skeptiker har, den delar inte jag. Jag kan lätt se hur förtroendet för stater och riksbanker fallerar i en framtid. Kanske människor då litar mer på en matematisk säkerhet (som ju faktiskt bitcoin är).

      Delete
  2. Anonymous15 October

    Så länge förtroendet finns ja så fungerar kronor. Har ju funnits valutor även uppbackade av stater som tappat sitt förtroende. När USA övergav guldstandarden så blev ju valutan egentligen bara uppbackad av förtroende vilket bitcoin är också just nu. Sedan håller jag väl med om att kronan fungerat som betalmedel mycket längre men de inget varar för evigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allt ändras, hela tiden. Får se vad framtiden har för oss.

      Delete