Saturday, October 5, 2024

Uthyrningslägenhet växer mycket fortare än börsen



En uthyrningslägenhet som jag har köpt i år har potential att växa mycket fortare än börsen. Börsen stiger ungefär 7-10% om året i snitt över långa perioder. Lägenheten som jag har köpt har potential till över 100% avkastning på tre år! Den är nybyggt och kräver inga renoveringar. Över längre period ska man såklart räkna in även det och då blir avkastningen lägre men ändå högre än börsen.

Lägenheten köptes för ungefär 1 000 000 kr. Från uthyrningen tjänar jag in 1 000 kr i vinst per månad. Det är 12 000 kr per år. På tre år är det 36 000 kr. Kontantinsatsen och övriga kostnader uppgick till ungefär 160 000 kr. Det betyder att jag får 22,5% tillbaka av mina pengar under dessa tre år via uthyrningen. Det är väl bra, eller hur? Och det är avkastning lika med börsen, ungefär 7-8% per år. 

Det absolut viktigaste man ska göra om man vill tjäna pengar på sin bostadsinvestering är att köpa så billigt som möjligt. Jag köpte lägenheten som sagt för nästan exakt 1 000 000 kr. Liknande lägenheter kostar idag runt 1 200 000 kr. Jag förhandlade priset rätt så rejält, eftersom jag var enda budgivare. Ingen gick på visningar, till varken den lägenheten eller någon annan. När räntorna steg från 1% till 5% är det ingen som vågade köpa något.

Som jag sa i mina tidigare inlägg, man ska göra tvärtom alla andra. När alla säljer, ska man köpa. När alla köper, ska man sälja. Hur som helst, jag tänker att om tre år, kan jag sälja lägenheten till minst samma utgångspris som det var när jag köpte, för minst 1 200 000 kr. Mäklararvodet är avdragsgillt i deklarationen, vilket gör att enda jag betalar vid försäljning är 22% skatt. Det är 44 000 kr. Ingenting annat. 

Det betyder att jag kan sälja lägenheten om tre år och få minst 156 000 kr i vinst. Plus 36 000 kr i hyresintäkter under dessa tre år. Det är 192 000 kr vinst på tre år. Jag har lagt in ungefär 160 000 kr av mina egna pengar. 

Om jag säljer, får jag tillbaka min insats på 150 000 kr (10 000 kr är övriga avgifter) och gör en vinst på 192 000 kr. Det blir 342 000 kr i fickan. Även om jag målar om, byter ut vitvaror och liknande så hamnar jag ändå över 100% i avkastning på endast tre år. Om räntorna fortsätter ned så kommer jag tjäna ännu mer varje månad och bostadspriserna kommer fortsätta gå upp. Jag är otroligt nöjd över köpet. Några funderingar? Har jag missat något?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment