Thursday, October 24, 2024

Swedbank fortsätter bada i pengar



Åh Swedbank, vilken pengamaskin. Eller kassako som man brukar säga. Från tidigare 16 kr i vinst per aktie till nu över 30 kr i vinst per aktie (per år). Året 2024 kommer det bli över 30 kr i vinst! Kan du fatta det? Jag kan knappt göra det. Utdelning blir närmare 16 kr i april 2025! Dags att uppdatera våra kalkyler för nästa år.

Banken badar i pengar och såklart väcker det känslor hos vissa individer. Banken borde bidra mer i samhället skriker vissa. Andra säger att banken är precis som alla andra bolag, betalar skatt och ser till att verksamheten går med vinst. Finns ingen rätt eller fel här. Det finns mycket som Swedbank gör redan och finns såklart områden där dom inte gör tillräckligt.

Januari - september visar Swedbank en vinst på 23,37 kr per aktie mot förra årets 22,90 kr. Det blev 8,3 kr i vinst under den tredje kvartalet och med något lägre vinst under sista kvartalet (på grund av lägre räntor) så blir vinsten nästan garanterat över 30 kr per aktie. Utdelning är 50% så du kan förvänta dig 16 kr.

Många säger att det inte går att veta i förväg om hur mycket vinst det blir och det är helt rätt, men man kan i vissa aktier gissa rätt så nära. Jag sa att banken kommer tjäna 30 kr redan i april. Och det kommer dom göra. Räkna dock med något lägre vinst under 2025, räntorna fortsätter falla ju. Jag tror på 24-26 kr som det ser ut just nu.

Köpvärt. Och det nämnde jag även när aktien stod på 178 kr. Har köpt på mig då och har aktierna fortfarande. Det kommer ge mig 9% i utdelning. Härligt! Det är såna investeringar man vill ha, som stiger över tid och ger mycket utdelning. Helst stigande utdelning över tid också. Då finns det stor sannolikhet att man blir rik över tid.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment