Sunday, October 13, 2024

Tomb Raider: The Legend of Lara Croft serie - Embracer / Netflix



Embracer aktier har fallit länge, från 133 kr året 2021 till 15 kr som lägst år 2024. Nu är det runt 30 kr som aktien handlas till innan rapporten den 14e november. Jag tror att en av anledningarna till återhämtning är att Embracer nämnde att bolaget kommer delas upp i tre bolag för att få ut det riktiga värdet av bolaget, samtidigt kommer skapas aktieägarvärde. Vi får se helt enkelt.

I mars i år var aktierna riktigt hårt blankade, på en nivå närmare 13%. Sedan dess har det sakta sjunkit till under 7%. Det är kanske därför aktien steg 100% på så kort tid. Kommer det ut fler bra nyheter vid rapportsläpp så kommer blankningen minska ännu mer och fler sparare kommer investera sina pengar i bolaget. Då kan det bli fortsatt uppgång. Vilket jag tror på. 

Har ägt aktierna i flera år och har både tjänat mycket pengar i uppgången och förlorat massor senaste tiden. Samtidigt är det bara siffror, jag har inte förlorat eller tjänat förens jag sålt aktierna och det planerar jag inte göra. Inte än i alla fall.

Andra aktieägare tänkte tvärtom. I år försvann Embracer från 15 935 portföljer och sedan året 2022 såldes aktierna från över 30 000 aktieportföljer. Svårt att säga om exakt varför man sålde allt man ägt. Det är säkert olika från person till person. Allmän oro kanske, svårt att se värdet falla varje dag? Dålig kommunikation från ledningen? Flera misslyckanden från spelstudios? Kan finnas många anledningar. Jag behöll alla aktier. Finns fortfarande 84 000 småsparare som äger aktier i Embracer.

Senaste dagarna har jag tittat på hela 1 säsongen av den nya Tomb Raider serien, The Legend Of Lara Croft. Det är såklart Embracer som äger den via bolaget Crystal Dynamics. Typiskt också att serien är medioker enligt IGN. De ger serien 5 av 10. Andra reviews ger den 6 av 10. 

Det måste jag faktiskt hålla med om. Serien är bra som helhet, men första avsnittet var svag. Serien är animerad och känns som att den är från år 2005. Grafiken är så där trots full HD. Rörelser är också lite konstiga, men det är godkänt. Ljudet är bra, rösterna med förutom Laras, tycker inte den passar henne alls. Det borde vara det viktigaste i serien kan man tycka men icke. Jag ger den också 6 av 10. Andra avsnittet var bättre och sedan blev det helt okej serie. 

Hoppas att Embracer tjänar pengar på det i slutändan, det blir dock troligtvis mindre än dom räknat med. Men man vet aldrig, såg även rabatterade Tomb Raider spel på Epic Games, så kanske blir ändå bra reklam samtidigt. I serien slänger dom ut även några torra skämt vilket är också okej. Jag tror vi som växte upp med Lara hade för höga förhoppningar om serien, den är kanske till tonåringar och ungdomar. Inte oss vuxa som är 30+. Jag ångrar inte att jag tittade igenom hela säsongen. Ser fram emot nästa.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment