Friday, October 11, 2024

Vad händer om vi inför euro i Sverige?



Fler och fler börjar inse hur bra det är med euro. Det är samma valuta i dom flesta länder i Europa, det är smidigt och enkelt med betalningar, behöver inte växla och betala onödiga avgifter. Det underlättar för svenska företag och nu när hela världen gör det mesta tillsammans, så är det mest naturligt att ha samma valuta. 

Sverige har inte lyckats jättebra med kronan och det har vi sett i kronkursen. Sedan 2012 har kronan försvagats mot euro. Månad för månad såg vi svagare krona och allt blir bara dyrare utomlands.

År 2012 kunde du växla 1 kr för 0,121 euro. Idag är det 0,088 euro. Svårt att förstå kanske, låt oss säga 100 kr, så hade du kunnat få 12,1 euro år 2012. Nu får du 8,8 euro. År 2024 alltså, enligt Europeisk Centralbank

År 2030 räknar jag med att svensk krona återhämtar sig och blir som den borde, 100 kr till 10 euro. Enkelt att räkna och det är där den har varit historiskt och länge.

Förutom inflation så fick vi betala även 20-27% mer jämfört med när kronan var som starkast år 2012. Varje år tappade kronan och varje år vi åkte utomlands eller köpte något i euro så fick vi stå för priset. Jag själv har varit i Portugal, Nederländerna, Italien och Tyskland. Enda räddningen var att det är billigare där, men när priserna fortsätter stiga och kronan tappar så blir det lika dyrt där också. Det blir snart tvärtom, billigt för alla andra som har euro att komma till Sverige och shoppa. Det är det redan till viss del.

Jag tycker att Sverige borde ha euro och många lutar mer åt det hållet också. Inom 10-15 år tror jag att Sverige inför euro. Om det blir verklighet vilket jag förbereder jag mig för, så ska man äga tillgånger. Valuta ändrades även i andra länder och enligt min erfarenhet så höjdes priserna på allt. Det blev såklart dåligt översatt och allt blev något dyrare. Speciellt fastigheter och andra tillgångar.

Därför köpte jag en lägenhet som jag tror kommer stiga enormt mycket i pris kommande åren. Det finns flera anledningar till varför jag köpte, bland annat väldigt svag efterfråga, sjunkande räntor, kom ett nytt förslag på högre skattefrihet, från 40 000 till 50 000 kr. Pratades även om möjlighet till sänkt kontantinsats så att ungdomar kan köpa sitt första boende (från 15% till 10%), euro i framtiden, få in lite kassaflöde och mycket annat. Det kommer bli bra på sikt. Hade du velat ha euro i Sverige?

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Wall-Enberg11 October

    Nej, jag vill inte ha euro. Men det beror mest på att jag ogillar EU med all dess byråkrati och pengaslöseri. Jag vill inte att vi i Sverige skall frånsäga oss makten och kontrollen över vår egen valuta och penningpolitik. Jag tror att EU kommer att fortsätta att tappa i konkurrenskraft gentemot USA och Kina, och att euro kommer att bli en allt svagare valuta de närmaste 10-15 åren. https://www.tn.se/ekonomi/38843/satsa-eller-ga-under-odesradet-till-eu/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alla valutor blir svaga över tid. Av det jag hört sist är Amerikansk dollar och Schweizisk franc det tryggaste man kan äga i oroliga tider. Euro är också bra känner jag spontant, speciellt nu när många länder använder det. Det var inte så innan. Det brittiska pundet står också starkt i oroliga tider.

      Delete
  2. Anonymous11 October

    Om det bara var en valuta fråga så skulle det förenkla, visst. Men EU är en astronomiskt dyr, överstatlig byråkrati med ett sjukt kontrollbehov av medlemsstaters interna intressen, och som inte gjort någon som helst nytta under alla år det funnit. Ju tidigare vi gör Swexit desto bättre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kontrollbehov är inte bra alls, det finns såklart nackdelar med EU. Norge har lyckats bra utan EU och utan Euro. Kanske vi borde lära oss från Norge och köra på samma spår?

      Delete
  3. Anonymous11 October

    Hej, Vart köpte du lägenheten? I Sverige eller utomlands? Tack

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, Sverige, men det finns tankar att äga något utomlands också eller istället. Vi får se.

      Delete