Wednesday, October 9, 2024

Vad är längsta arbetspasset i ditt liv som du kommer ihåg?



När jag hade min beredskapsvecka så hade jag lite otur en dag och behövde jobba 15 timmar under en och samma dag. Det är det längsta arbetspassat jag haft i mitt liv. Än så länge. Jag minns när jag var 18 år så jobbade jag på en industri och när jag skulle byta jobb och börja på McDonalds så gick det inte att byta pass, så jag var tvungen att jobba 8 timmar på en industri och 5 timmar på McDonalds. Det var hemskt. Allt gjorde ont sista timmarna.

En vacker morgon ringde larmet, det var 06:00, det var en trafikolycka som tog ett par timmar att hjälpa. Från 08:00 till 17:00 jobbade jag hemifrån med mina löner. Jag är ju lönekonsult. Klockan 17:00 till 20:00 hade jag övning med räddningstjänsten och när jag kom hem, duschade och sov en liten stund så ringde larmet igen. Trafikolycka igen. Det tog oss två timmar att hjälpa.

Ett arbetspass på 15 timmar är inte jätteroligt, men det gick rätt bra skulle jag säga. Som 33 åring klarar jag mycket mer än när jag var 18 år. Det är skönt att det går åt rätt håll. Nu blir jag nyfiken, vad är längsta arbetspasset du har haft i ditt liv? Slår du mina 15 timmar? Räkna bort lunch, det är ju fritid.

Jag har nu jobbat några veckor i räddningstjänsten som extra personal eller deltidsbrandman och det har gått bra tycker jag. Man kommer in i det på något sätt, man har inget annat val. Det är alltid stressigt när larmet går men sedan när man är på plats så släpper man det och gör det man ska. 

Lönen som deltidsbrandman kan man diskutera. Som ny tycker jag att den är för låg med tanke på vad man utsätter sig till vid varje larm. Tänk dig skadade personer, blod, rök in i ansiktet, brand nära dig, risk för explosioner, kemikalier och all hantering av dessa samt kunskap det krävs för att kunna utföra arbetsuppgifter. 

Inte konstigt att det är färre som söker till deltidsbrandman. Räddningstjänsten borde höja lönerna och rejält. Beredskapsersättning borde också höjas. Vill dom inte göra det så borde skatten tas bort från lönen. Varför ska en deltidsbrandman som gör det frivilligt åt kommunen betala 30% skatt? Det är mer än många andra betalar i skatt. Här räddar man ju liv och miljö vid varje utryckning. 

Alla som jobbar på räddningstjänsten, akuten, ambulans, polis, ja, hela blåljusenhet är hjältar i vardag. Även vägassistans, dom är otroligt viktiga och borde få mer än en klapp på ryggen. Nästa gång du ser någon från blåljus, var tacksam och visa respekt. Dom bara gör sitt jobb och alla vill att vi alla ska må bra och ska kunna komma hem oskadade. 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous09 October

    Haft snöröjningsberedskap i norrbotten. Började 0700-1600 vanliga enhetschefsjobbet, sedan åka runt och kolla snö(snöade och stormade) då vissa vägar hade 50cm på en sida och 0cm på andra sidan och vissa hade inget. Så körde runt 16-19 sen hem och äta middag. Åkte ut igen kl20-22 hem duscha och lägga sig. Sedan upp kl 0200 åka in till jobbet och kalla ut alla(tidigare bara någon enstaka chaufför som rensade vissa vägar). Sen kom gubbarna/gummorna in på jobbet kl0300.

    Satt sedan i bilen till 0700 när jag började med mina ordinarie arbetsuppgifter och jobbade till 16.... Då var jag mör. Blev totalt 29.5h övertid på 1 vecka varav 25 var på vardagarna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usch! Det lät som ett långt arbetspass! Väldigt viktig uppgift dock!

      Delete
    2. Anonymous09 October

      Funkar när man bara har beredskap under vintern och var 5e vecka. Ger riktigt bra pengar.

      Delete
  2. Byggarn09 October

    Inom byggindustrin är det vanligt med riktigt långa pass. Under -80 talet när vi lade epoxigolv jobbade vi ibland 1.5 dygn för att färdigställa i tid.
    80 timmars veckor (varannan vecka) gjorde vi i Norge exklusive resan som tog 7 timmar enkel resa. Väl hemma gjorde jag min vanliga 40 timmars vecka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som en jobbig vecka! Hur orkade du?

      Delete
  3. Jobbade som IT-tekniker och vi behövde planera sedan utföra en uppgradering på en arbetsplats där verksamheten bara var pausad mellan 22-06. Var på plats strax innan kl 08, vi gick från arbetsplatsen runt kl 06:30 dagen efter. Så typ 22h. Visserligen hade vi lunch och även middagspaus samt tog nog nån kaffe eller två under natten, men det var ganska intensivt sammanhängande arbete det dygnet, och sedan tillkom ju restid fram och tillbaka...Man sov gott sedan när man kom hem :D.

    Har även haft veckor där man jobbat i princip dubbel heltid, men oftast har man haft viloperioder under dygnet, eller varit på resande fot, så det räknas väl inte.

    Tycker du är inne på något gällande blåljuspersonalens löner. Man borde sätta fast 10% löneskatt på blåsljuspersonal istället för kommunalskatten, så löser man ju den problematiken direkt utan att det belastar några budgetar (utom statens på marginalen).

    ReplyDelete