Hittade en intressant hemsida där det uppskattas att cirka 10 000 personer sagts upp under året inom spelvärlden, där de fem största omgångarna är Unity (1165), ByteDance (1000), Embracer Group (964), Epic (830) och Amazon (715). ByteDance är moderbolaget bakom TikTok, som investerat kraftigt i spel sedan 2016, men nu skiftar fokus och drar sig ur igen.
Andra företag som sagt upp ett stort antal anställda under året är CD Projekt Red, 343 Industries, Ubisoft, Take-Two, Riot Games, Team17, Blizzard, Crystal Dynamics, Sony Interactive Entertainment, Electronic Arts, BioWare, Striking Distance, Frontier Developments, Telltale Games, Digital Extremes och Digital Bros.
Men varför sägs alla dessa människor upp inom spelindustrin just i år? Det finns naturligtvis många svar bland analytikerna, men ordet "effektivitet" är ett återkommande tema, och resonemanget tycks vara något i stil med: "Om vi inte gör det kommer andra göra det, och vi kommer bli överkörda av effektiviteten."
Många tror också att detta är relaterat till en post-covid-justering. Under pandemin ökade efterfrågan på spel kraftigt och det fick flera utvecklare att skala upp rejält och anställa mycket folk, och kanske blev det för mycket inom vissa områden. Nu behöver dessa företag konsolidera sig igen.
Det går även rykten att AI kommer vara till stor hjälp för stora spelföretag. Ny teknik kan göra 10-15% av jobbet och då behöver man inte så många anställda längre. När jag tittade på olika rapporter bland spelföretag så ser det ut som att försäljningar fortsätter öka, trots mindre personal. Jag tror branschen gynnas oerhört mycket av framtidens teknik och jag själv investerar mer än gärna i spelföretag.
Aktier inom spel är bland annat Embracer, Take Two, EA och Ubisoft. Alla har något unikt med sig och är bra företag allihopa. Branschen är lite speciell och är väldigt känslig, vid varje spelsläpp brukar aktiekursen stiga och vid varje misslyckande faller kursen igen. Det krävs väldigt mycket tålamod i branschen. Går upp och ned rejält här.
Två Månadslöner