Wednesday, February 1, 2023

Dags att ta hem vinsten i Swedbank



Januari avslutades med stora förändringar i portföljen (det är väldigt sällan jag rör aktier) men denna gången tror jag på magkänslan. Rätt eller fel får tiden utvisa, det känns rätt just nu i alla fall. Jag har nämnt flera gånger här i bloggen att jag tycker att Swedbank och Securitas är mina "svagaste" aktier enligt mig. Båda gör vinst och är trygga, stabila pjäser, dock är dom så stora att tillväxten är begränsad. Jag nöjer mig inte med några procents utdelning och ingen/liten tillväxt i aktiekursen. 

5 år ligger Swedbank på plus minus noll vilket är jättedålig utveckling. Historisk har aktien toppat på 200-220 kronor ungefär vid flera tillfällen för att sedan kollapsa med -30% eller mer. Det tar några år, men det har skett flera gånger. Denna gången kommer inte bli annorlunda. 

Swedbank lämnade sin rapport som var något bättre än marknaden väntat sig men sämre än vad jag hoppades på. Nu är det verkligen skördetid av vinsterna för banken, räntor är höga och med dom marginaler som dom har lyckades banken tjäna nästan 20 kronor per aktie i vinst för helåret 2022. Vanligtvis tjänade banken runt 4 kronor per kvartal. Sista kvartalet var ovanligt stark med 6,05 kronor i vinst.

Kan det fortsätta? Jag är tveksam, i absolut bästa fallet kommer banken tjäna 24 kronor under 2023 och med rimlig PE tal på 10 (storbankerna har mellan 8-12) så kan kursen stiga i bästa fallet till 240 kronor. Sen är det stopp. Vinsterna kommer falla av någon anledning, det ligger fortfarande frågetecken kring penningtvätten, fler böter, sedan kan finansinspektionen stoppa utdelning, fler oväntade saker kan dyka upp (det har hänt tidigare) och liknande. Vi får se. Räntorna kommer snart sjunka igen och fler och fler byter från Swedbank av dom jag pratat med. 

Sålde hela innehavet i Swedbank igår, tycker att jag gjort ändå en okej affär, men resan hit har varit väldigt tuff. Jag upplevde kurskollaps som varade i flera år, indragna utdelningar, böter och väldigt dålig ledning som fanns innan. Jag gjorde en vinst på ungefär 40% i Swedbank på 5 år inklusive utdelningar vilket är klart godkänt men jag hade tjänat mer i en vanlig indexfond som Avanza Zero som följer 30 största bolag och inte kostar något heller. Inga avgifter alls på den. Den gick upp 60% under 5 år. Mycket tryggare med. Har använt lite pengar för att fylla på i Nordic Paper istället som jag anser som fortfarande billig på dagens kurs. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous01 February

    Jag sålde en tredjedel av mina Swedbank idag, håller på resten ett tag till då kurstrenden är klart uppåt. Nä, svenska banker har inte gått så bra de senaste åren, och är definitivt inget att hålla i handen när det blåser. Då blir det kris och indragna utdelningar. Peter

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klok val, jag är ingen trader med kurs på 220 kr är ohållbar. Med tanke på att man kunde köpa hur mycket man vill för 100-140 kr aktie så är det bra val att ta hem lite vinst. Kanske ska köpa tillbaka på 150 nån gång, har inte bråttom

      Delete